Inlägg av heady89

Inlägg som heady89 har skrivit i forumet

2004, Doom 3 var ju helt galet häftigt.

Frågan är om man ska vänta in 2an. Aldrig varit särskilt intresserad av Nintento eller deras spel men med 3 barn i huset och massa nostalgi som poppar upp på youtube osv blir man ju ändå lite sugen på mario,metroid och annat från barndomen.

Högintressant men synd med VR-only. Tvivlar på att det håller Isolations kvalite där man också hade en skräddarsydd motor för ändamålet, men man får väl hoppas.

Hade hellre sett ett Quake denna gång, oavsett om de gått på Strogg eller Lovecraft. Ett skifte i tempo & design till mer atmosfär och inlevelse igen hade verkligen varit välkommet, och där är väl egentligen Strogg-Quake öppet mål om man nu skulle vilja ta det i den riktningen igen.

Quake 4 fast mörkare och ännu mer seriöst vore löjligt nice, men ärligt, finns ju inte en chans i helvete att de skulle storsatsa på action-horror igen. Jag tror på sin höjd ett Quake 1 rebootat ungefär i samma ådra som Eternal är det mest sannolika om det någonsin händer, tyvärr.

Ändå rätt spännande att se ytterligare en iteration av helt fenomenala ID tech och vad de lyckas leverera på den denna gång.

Skrivet av Kerrai:

2 miljoner Manor Lords köpare håller nog inte helt med heller. Sällan genren som avgör, bra spel säljer (oftast) oavsett.

Klart massa annat spelar roll som vilken nish, ligga rätt i tiden, tur/flyt osv. Finns väl hur mycket objektivt välgjorda spel som helst som inte lyckas få den framgång de förtjänar.

Lite som majoriteten av oss människor kan slita och offra hur möe som helst men rika blir då inte de flesta oavsett.

Fan då, jag som haft 100% completion i över 2 år och så kommer något sketet DLC och sabbar allt.

Gamepass har inte i närheten av den tillväxt som behövs för att täcka kolosser som Cod, så inte så konstigt att det snackas.

Skrivet av lonian:

Själv tycker jag att Doom 3 är det absolut sämsta som ID klämt fram. Fruktansvärt segt och ointressant ai på monstren. Känns som en shooting simulator och samma försök att skrämmas varje gång med en Imp hoppandes från taket när man vänder i en korridor.
Jag har Doom 3 på mitt vr headset och lirar lite ibland men det är varken spännande eller kul att återuppleva. Det kanske fungerade när det släpptes och var nytt men nu känns det som ett B spel.

Brutal DooM däremot, helt underbart. Brutal DooM trailer

Atmosfär, känsla och lite realism istället för bara 200km/h var en välkommen ändring för många då, inte minst efter spelen på 90-talet. Otroligt välpolerat spel och något jag kommer tillbaka till ofta. Släng på ett texturpack och krydda med alpha-ljuden så kunde man tro att det släppts idag.

Brutal Doom är ett välgjort mod men inte min grej, tröttar efter 5min och knappast något jag letar efter när det är inlevelse av action-horror känslan man vill åt.

Nya Doom-spelen är ju fenomenala i allt från design, gameplay till teknik och ljud, men jag måste säga att jag subjektivt hellre vill se det mer i linje med Doom 3, dvs. något riktigt metodiskt och atmosfärisk igen ala action-horror. Men med tanke på hur bra de nya sålt (vilket är otroligt välförtjänt) lär vi inte få mycket mer AAA på den fronten dock.

Hoppades lite på att de skulle vågade ta sig an Quake eller liknande denna gång, gärna med försiktigheten och respekten i 2016 än all out Eternal. Och Inget ont om Eternal det är en fenomenal gameloop och som allt annat inte för alla men skillnaden mellan 2016 och Eternal som ska ta plats i samma universum är enorm. Det är lätt att se att spelare som gillar det ena inte gillar det andra.

Hade de gett sig på Quake 2 skulle det ju vara en dröm med lite mer atmosfär och åtminstone våga blicka åt action-horror igen.

Längesen jag körde spelet men om jag inte minns fel så störde jag mig mest på hur det totalt saknades någon inlevelse i karaktärerna och att de inte ens verkade reagera när någon dog. De var inte som om kamraterna sörjde eller kom ihåg någon som dog alls, och då tror jag t.o.m. några av dem var syskon osv ? Det dödade hela inlevelse för mig att de inte lyckades göra något mer bestående kring vad som hänt och vilka som dött och hur ens nuvarande "crew" reagerar på detta osv.

Bra recension btw

Ändå rätt dåligt tajming efter man gjort allt för att köpa världens kanske dyraste spelföretag i och med Activision/Blizzard...

Ett nytt Resistance hade suttit fint.

Prey 2017 är rätt hyllat ändå, fantastisk nyskapande av formulan från system shock och riktigt välgjort spel på en nishad genre.

Att folk var så jävla butthurt av namnvalet och förväntade sig Prey 2006 får Bethesda stå för. Namnet var påtvingat och inget som Arkane Austin ville ha, något som också nämns i noclip-dokumentären.

En utannonsering av IDs nästa vore spännande.

Skrivet av Gaara:

Drömmen vore ju att AI blev så pass bra att vem som helst kunde göra ett spel. Bara uppge önskemål på speltyp och vad man gillar etc så genererar AI:n ett spel utifrån vad man önskat.

Vad är det för positivt med detta, om det ens vore möjligt så tänk lite större, vem fan vill spela eller ens interagera med någon annan om vem som helst bara kan generera precis den upplevelsen de önskar. Multiplayer går i graven direkt den saken är klar. Hej vill du komma och spela mitt autogenererade bf 2746, nejtack jag har mitt eget doom 572 som ja fick genom en knapptryckning, satan vad deprimerande.

Passa bollen till Id tech 7 och mg eller id så kanske det händer något revolutionerande för serien för en gång skull.

Vi lever i en tid där man istället för att enas kring något gemensamt för stunden så som gaming eller gå på fotboll så har vi individer och organisationer som rent av screenar folk på åsikter och deras historia för att sedan bannlysa dem från event eller få kollegan kickad från jobbet för man ogillar vad han röstar på.

Det här beteendet som många gånger anses utövas av så goda människor är sånt fascisterna hade varit stolta över. Himla skitnödigt när organisationer politiserats så som gdq eller när stjärnor, företag eller whatever ska tvingas göra massa ställningstaganden för vad som är aktivistiskt just nu med hot om att karriären eller affärsmöjligheterna annars är slut.

Visa hud och låt henne se sexig ut om det nu var en del av visionen, sånt är uppfriskande i en tid när alla lägger sig platt för pk-pressen.

Det här med att segmentera spelarbasen med kartor och modes var ju något man konstaterade redan i början på 00-talet att det biter spelarbasen rejält i röven, även om det var häftigt med expansioner på den tiden.

Coolt, Sabaton är riktigt jävla bra alltså, kul att se att Pär är involverad i detta med.

Skrivet av robbis:

Sabaton lär ju platsa som sveriges i särklass sämsta band dock...

Snarare Sveriges stoltaste export på området.

Skrivet av lonian:

Hade den varit perfekt tror jag fler köpt.

Tvivlar de spelar roll på den här nivån, de handlar om tur, ligga rätt i tiden och andra tillfälligheter.

Sen är de ju en nish med sci-fic skräck så inte direkt som marknaden är stor från början. Synd, det förtjänade mycket bättre och vi lär inte se mycket mer AAA på området.