Street Fighter 6

Robot
Street Fighter 6

Capcom har lyssnat på kritiken och fyllt Street Fighter 6 till brädden med nyheter. Frågan är – behövs allt nytt?

#street-fighter-6


Medlem

Hajpen är olidlig! Efter att ha testat open betan och demot i över 30 timmar så blev det en förbokning av Ultimate Edition. Första gången sedan Halo 3 jag köper någon version utöver standarden.

Medlem

Jag är redo. Köpte arkadsticka med häromdan så jag är all in.

Skribent
Skrivet av Bro Exotic:

Hajpen är olidlig! Efter att ha testat open betan och demot i över 30 timmar så blev det en förbokning av Ultimate Edition. Första gången sedan Halo 3 jag köper någon version utöver standarden.

Det är verkligen svårt att sluta när man väl börjat! 😅
Vad tyckte du om de nya kontrollmetoderna? Hiss eller diss? ↕️

Vad bjuds det på i den ultimata utgåvan, nåt intressant eller bara season pass?

Skribent
Skrivet av Ro-Jaws:

Jag är redo. Köpte arkadsticka med häromdan så jag är all in.

Jag provade både med sticka och kontroll, mycket bra att de anpassat det hela så att man alltid kan använda en arkadsticka om man vill (även om det blir lite väl bökigt).

Vilken sticka blev det? 🙂

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Det är verkligen svårt att sluta när man väl börjat! 😅
Vad tyckte du om de nya kontrollmetoderna? Hiss eller diss? ↕️

Vad bjuds det på i den ultimata utgåvan, nåt intressant eller bara season pass?

Hiss! Gillas skarpt faktiskt och mina vänner som inte är superinsatta i fightingspel uppskattade dem också faktiskt vilket är ovärderligt för socialt spelande i soffan sen.

Ultimata erbjuder exklusivt (utöver season pass och deluxe bonusar) två extra banor och 4 alternativa kostymer och färger.

Skribent
Skrivet av Bro Exotic:

Hiss! Gillas skarpt faktiskt och mina vänner som inte är superinsatta i fightingspel uppskattade dem också faktiskt vilket är ovärderligt för socialt spelande i soffan sen.

Ultimata erbjuder exklusivt (utöver season pass och deluxe bonusar) två extra banor och 4 alternativa kostymer och färger.

Sant! Tidigare spel var verkligen inte anpassade för casual-spelare, en ojämn match är inte kul för någon! 🙂

Låter nice! Vilken tror du blir din main? Själv har jag en förkärlek för Zangief men alla har något intressant för sig - tror jag kommer försöka mig på E.Honda eller Dahlsim vad det lider! ☝🏻

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Sant! Tidigare spel var verkligen inte anpassade för casual-spelare, en ojämn match är inte kul för någon! 🙂

Låter nice! Vilken tror du blir din main? Själv har jag en förkärlek för Zangief men alla har något intressant för sig - tror jag kommer försöka mig på E.Honda eller Dahlsim vad det lider! ☝🏻

Najs med Zangief, har faktiskt funderat på honom också samt Marisa.

Så här på förhand känns det som Luke eller Cammy för mig, men lutar mot Luke. 😎

Redaktör
Ponny

Jisses! Kul! Snittar galet högt dessutom. Har själv inte lirat serien sedan Street Fighter 2 till SNES, men kul att den fortsätter leverera. Och detsamma kan ju sägas om Capcom. Succé på succé på succé...


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jisses! Kul! Snittar galet högt dessutom. Har själv inte lirat serien sedan Street Fighter 2 till SNES, men kul att den fortsätter leverera. Och detsamma kan ju sägas om Capcom. Succé på succé på succé...

Riktigt kul att de lyckas leverera redan från start och att man slipper invänta den ofrånkomliga super/ultra/arcade utgåva som säkerligen kommer 😅 Är också ett ypperligt tillfälle att kliva på igen om du är sugen!

Storyläget lämnar visserligen rätt mycket att önska, men annars verkar det som att Capcom inte kan göra fel just nu! 🙌🏻

Skribent

Körde demot och känslan sitter ju som en välriktad hadoken. Är ingen fan av färgexplosionsgrejerna, men överlag kändes det fin-fint.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

phi
Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Jag är redo. Köpte arkadsticka med häromdan så jag är all in.

Jag var inne på att köpa en ny arkadsticka men med Modern controls som det är nu så sparar jag de slantarna och retar upp folk på med en vanlig xbox-kontroll.

Medlem

Någon som kan tipsa om en bra arkadsticka för PS5? Sugen på att ge det här en rejäl chans men då måste det vara med arkadsticka, aldrig klickat för mig att lira fighting spel på kontroll

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Jag provade både med sticka och kontroll, mycket bra att de anpassat det hela så att man alltid kan använda en arkadsticka om man vill (även om det blir lite väl bökigt).

Vilken sticka blev det? 🙂

Skrivet av phi:

Jag var inne på att köpa en ny arkadsticka men med Modern controls som det är nu så sparar jag de slantarna och retar upp folk på med en vanlig xbox-kontroll.

Det blev en Hori Alpha till Xboxen. Den kändes lagom. Inte alltför dyr och lätt att byta grejer på om man skulle vilja det. Tycker det är jättebra att dom fortsätter utforska hur man kan göra det enklare att spela med handkontroll men det är något särskilt att sitta med en sticka. Det taktila i det hela liksom. Hade en sticka till 360'n som det spelades en hiskelig massa SF4 med. Det var en av dom bästa tiderna i mitt liv och vill väl försöka återskapa lite av den magin också.

Ska bli extremt skitkul att lira SF igen i vilket fall.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Någon som kan tipsa om en bra arkadsticka för PS5? Sugen på att ge det här en rejäl chans men då måste det vara med arkadsticka, aldrig klickat för mig att lira fighting spel på kontroll

Hori Alpha som jag köpt finns till PS5 med men om den är bra eller inte kan jag inte svara på än då jag inte fått den än.

Skribent
Skrivet av DieZe:

Någon som kan tipsa om en bra arkadsticka för PS5? Sugen på att ge det här en rejäl chans men då måste det vara med arkadsticka, aldrig klickat för mig att lira fighting spel på kontroll

Skrivet av Ro-Jaws:

Det blev en Hori Alpha till Xboxen. Den kändes lagom. Inte alltför dyr och lätt att byta grejer på om man skulle vilja det. Tycker det är jättebra att dom fortsätter utforska hur man kan göra det enklare att spela med handkontroll men det är något särskilt att sitta med en sticka. Det taktila i det hela liksom. Hade en sticka till 360'n som det spelades en hiskelig massa SF4 med. Det var en av dom bästa tiderna i mitt liv och vill väl försöka återskapa lite av den magin också.

Ska bli extremt skitkul att lira SF igen i vilket fall.

Spelade på PC med 8bitdos arkadsticka en riktigt trevlig pjäs som tyvärr inte fungerar till ps5:an..

Men Hori är nog ett bra val, dom brukar väl göra kvalitativa produkter 🙂

Och som ni båda nämner är känns det speciellt att lira med sticka jämfört med - det blir mer ”på riktigt” på något vis!

phi
Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Det blev en Hori Alpha till Xboxen. Den kändes lagom. Inte alltför dyr och lätt att byta grejer på om man skulle vilja det. Tycker det är jättebra att dom fortsätter utforska hur man kan göra det enklare att spela med handkontroll men det är något särskilt att sitta med en sticka. Det taktila i det hela liksom. Hade en sticka till 360'n som det spelades en hiskelig massa SF4 med. Det var en av dom bästa tiderna i mitt liv och vill väl försöka återskapa lite av den magin också.

Ska bli extremt skitkul att lira SF igen i vilket fall.

Hade ett par Mad Catz TE-stickor till SF4 och spelade det ”ohälsosamt” mycket fram till SF5 men tappade intresset för fightingspel fram till MK11 och körde med handkontroll i det och tänkte nu testa handkontroll i SF6.

Jag tror ju däremot att man ändå i slutänden presterar bättre med en arkadsticka alternativt en hitbox/snackbox om man har tusentals timmars execution med dem.

Blir absolut kul att testa i alla fall!

Account Executive @ FZ
Skrivet av DieZe:

Någon som kan tipsa om en bra arkadsticka för PS5? Sugen på att ge det här en rejäl chans men då måste det vara med arkadsticka, aldrig klickat för mig att lira fighting spel på kontroll

Utbudet i Sverige har varit lite dåligt så jag beställde nyligen en Qanba Titan, direkt från Qanba på denna länk. Lite längre leveranstid men gratis frakt och klarade mig även från tullavgifter. Fick hem den förra veckan och tycker att den känns väldigt trevlig! Gillar det lite bredare avståndet mellan sticka och knappar som påminner om Dreamcast-stickorna. De har även lite andra modeller på sidan, bland annat Drone 2 som nog är en av de billigare jag hittat som också är kompatibel med PS5 om man vill ha ett billigare alternativ.


signatur

Practice makes purple.
Jesper Norrwie - Account Executive @ Geeks AB

Medlem
Skrivet av phi:

Hade ett par Mad Catz TE-stickor till SF4 och spelade det ”ohälsosamt” mycket fram till SF5 men tappade intresset för fightingspel fram till MK11 och körde med handkontroll i det och tänkte nu testa handkontroll i SF6.

Jag tror ju däremot att man ändå i slutänden presterar bättre med en arkadsticka alternativt en hitbox/snackbox om man har tusentals timmars execution med dem.

Blir absolut kul att testa i alla fall!

Låter nästan exakt som min vända. Spelade hundratals om inte en tusentals timmar SF4, MvC3 och MK9 med min Mad Catz TE. Köpte aldrig någon sticka till ps4 då jag inte tyckte SF5 var särskilt kul i längden. Spelade inte något fightinglir igen (någon längre stund iaf) förrän MK11 och då med handkontroll vilket ändå fungerar rätt bra i MK då det är mer fram-bak, ner-fram typ av rörelser än SF's kvartscirklar och shoryus.

Det ska bli skitkul att se ifall man kan återskapa lite av den magin igen med sexan.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Låter nästan exakt som min vända. Spelade hundratals om inte en tusentals timmar SF4, MvC3 och MK9 med min Mad Catz TE. Köpte aldrig någon sticka till ps4 då jag inte tyckte SF5 var särskilt kul i längden. Spelade inte något fightinglir igen (någon längre stund iaf) förrän MK11 och då med handkontroll vilket ändå fungerar rätt bra i MK då det är mer fram-bak, ner-fram typ av rörelser än SF's kvartscirklar och shoryus.

Det ska bli skitkul att se ifall man kan återskapa lite av den magin igen med sexan.

Men TE funkade väl till PS4? Vet att min Mad Catz fungerade (man valde typ legendary controller i options).

Medlem
Skrivet av wololo:

Men TE funkade väl till PS4? Vet att min Mad Catz fungerade (man valde typ legendary controller i options).

Tyvärr blev den förstörd i någon flytt så jag kunde aldrig prova.

Medlem

Själv sitter jag med en Street Fighter 15th Anniversary Edition Arcade sticka som jag byggt om till usb, hur skön som helst.

Medlem

Mycket skitbetyg bombning på steam, gäller det någon sorts förbokningar som inte fungerar?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Skribent
Skrivet av cybo:

Mycket skitbetyg bombning på steam, gäller det någon sorts förbokningar som inte fungerar?

Hm, kollade några negativa recensioner och där snackades det mycket om krascher på pc… 🤔

Sen har jag märkt av orimligt missnöje från folk som inte gillar att man kan skapa sin karaktär som man vill, manlig kropp med kvinnlig röst osv. Och klagar på att det är ”woke” 🤷🏼‍♂️

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Hm, kollade några negativa recensioner och där snackades det mycket om krascher på pc… 🤔

Sen har jag märkt av orimligt missnöje från folk som inte gillar att man kan skapa sin karaktär som man vill, manlig kropp med kvinnlig röst osv. Och klagar på att det är ”woke” 🤷🏼‍♂️

Suck. Folk är fan värst.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Hm, kollade några negativa recensioner och där snackades det mycket om krascher på pc… 🤔

Sen har jag märkt av orimligt missnöje från folk som inte gillar att man kan skapa sin karaktär som man vill, manlig kropp med kvinnlig röst osv. Och klagar på att det är ”woke” 🤷🏼‍♂️

Att folk inte bara kan släppa det där någon gång och njuta av att dem fått ett riktigt bra fighting spel efter kontroversiella STF 5...

1
Skriv svar