De mest frustrerande bossarna

Medlem
De mest frustrerande bossarna

Mest frustrerade bossarna
Vi har väll alla fastnat på en boss som vi har provat oändligt med gånger när man har velat slita sitt hår av frustration.

Igår satt jag och spela Like a Dragon: Ishin! och blev väldigt frustrerad, en boss som tålde enorma mängder och skadade mycket, han välter mig när jag blir slagen och ofta reagerade han inte av att bli slagen. Och senare började han skjuta eld i ett väldigt trångt rum. Jag försökte säkert 20 gånger till jag lyckades besegra bossen.

Richter i Wanted dead var också riktigt jävla frustrerande, jag fick ner Richters livmätare väldigt långt varenda gång men dog i slutet hela tiden.

Seth i Street Fighter IV är ju rent av en fuskgubbe där man vill kräkas lite i munnen.

Sagat är kanske inte en boss men jag skallade sönder mitt GBA när jag hade förlorat sådär 40 gånger i rad så den gick sönder, för lite mer än 20 år sedan.

Vilka bossar minns ni som mest frustrerande?

Medlem

Filmen får det att se lätt ut

.

Sista bossarna i Ninja Gaiden (NES). Det tog timmar att ha ihjäl dem. Det var inte förrän efter jag tog en nattmacka som jag fick ihjäl dem. Jag använde dessutom save states mellan bossarna.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kommer att tänka på 2 st bossar på senare tid, skulle inte vilja påstå att jag försökte rycka håret men man ledsnar efter ett tag

Sista bossen i Strangers of Paradise. Drog ner svårighetsgraden till Easy efter flertalet misslyckanden. Dålig build eller skill-issue helt enkelt?

Malenia (2nd Phase) i Elden Ring. Vet inte hur många jag försökte men fler än jag vill erkänna förmodligen. Till slut så valde jag att byta ut Greatsword (vapnet jag använde från början till slut) mot Rivers of Blood och då klarade jag på andra försöket.

Sen finns det också bossar som är så otroligt långdragna t.ex. Lizard & Scream i Spider-man 2 där du är tvungen att få ner mätaren 3-4 gånger innan striden är över.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://youtube.com/watch?v=vswEyqq7PuQ

Filmen får det att se lätt ut

.

Sista bossarna i Ninja Gaiden (NES). Det tog timmar att ha ihjäl dem. Det var inte förrän efter jag tog en nattmacka som jag fick ihjäl dem. Jag använde dessutom save states mellan bossarna.

Den vinner hela tråden.

Den första och tredje formen är faktiskt relativt enkel men den där andra formen är så förbaskat pissvår att jag ärligt talat inte ens kan minnas hur jag klarade den när jag spelade det på Wii:s Virtual Console.
Har bara lyckats med den bossen en endaste gång.
Som tur är så behöver man inte göra om tidigare former om man får game over och tvingas springa tillbaka till bossen igen så tar man sig förbi fas 2 så är det rätt enkelt efter det.

När man inte fattade junction-systemet och hela spelet förlitat sig på Guardian Forces... Och maxlevlat karaktärerna på "fel" sätt utan att känna till level scalingen... Ja, då var Adel i Final Fantasy VIII snudd på omöjlig, lol.

KoP
Medlem

Sista bossen i My time at Sandrock. Kommer inte förbi den så jag har lagt ned spelet.

Tycker det förstör ett spel när spelutvecklare gör så. Vägen fram till slutet var ju lagom svårt men sen ska det krämas på i mötet med sista bossen till den grad att man hamnar i fosterställning på golvet.

Är nog inte det enda spelet jag har slutat spela pga att utvecklarna har gjort så, tyvärr. 😒

Borde finnas en option att hoppa bossfighter för dom som bara vill ägna dig åt pysslandet och storyn.

Medlem

Lady Butterfly i Sekiro. Jag överdriver inte när jag säger att jag måste ha försökt minst 100 gånger. Kollade videos och det såg så lätt ut för dom. För mig funkade inte de taktikerna. Spelade lite nyligen och provade taktiker jag sett i videos på Chained Ogre och Juzou the Drunkard. Funkade inte heller.

Medlem

Deus Ex : Human revolution (tror jag), minns jag försökte köra 100% stealth / non-combat. Förmodligen på hög svårighetsgrad med... Sen när man mötte första bossen där man blev tvingad in i strid så blev man totalt överkörd om och om igen. Man hade ju varken spelar-erfarenhet av att strida eller några uppgraderingar som hjälpte. Jag minns inte detaljerna, men jag minns väl känslan av hur totalt frustrerande den bosstriden var...

Det andra jag tänkte på direkt är första bossen i Dark Souls 3. I både ettan och tvåan är första bossen egentligen ganska lätt, i tvåan får man ju rätt mycket levels före dessutom. Men Gundyr i trean är i jämförelse en enorm tröskel att komma förbi bara för att få börja spela spelet. Den är ju egentligen ganska lätt nu när jag är van vid DS3's tempo och spelstil, men för mig så var han en enorm frustration första gången jag spelade. Jag minns att hela första kvällen jag spelade gick åt att försöka spöa honom, jag tror som antingen cleric eller thief. Nästa dag så rerollade jag dock till en sorcerer och tog honom på första försöket...

Morsan när jag var liten!
Vann aldrig över henne när man ville spela mer.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av Snake Plissken:

Morsan när jag var liten!
Vann aldrig över henne när man ville spela mer.

Den ultimata slutbossen! Gick inte ens att glitcha sig förbi...

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

När man inte fattade junction-systemet och hela spelet förlitat sig på Guardian Forces... Och maxlevlat karaktärerna på "fel" sätt utan att känna till level scalingen... Ja, då var Adel i Final Fantasy VIII snudd på omöjlig, lol.

Smärtsamt hög igenkänningsfaktor.

Medlem

Tyckte Malenia var väldigt utmanande, men inte frustrerande. Det är liksom en fair fight ut någon jobbig gimmick, utan handlar mer om att spela bra och ha rätt timing och strategi. Det tog 2 timmar för mig att ta henne. Det var jobbigt, men samtidigt lite kul också, och en skön känsla när hon gick ned.

Det var nån boss dock som jag tyckte var frustrerande i Elden Ring. En sorts spöksnigel i en katakomb som frammanade riddare. Riddarna var bara en decoy och man skulle hitta snigeln som blev osynlig efter 2-3 hits. Det funkade väldigt dåligt med min INT build, det var svårt att få avstånd från riddaren och samtidigt leta efter snigeln. Det effektivaste var att bara springa i cirklar, men det gick inte att vända kameran så man såg riddaren när man sprang bort från honom, så det var väldigt svårt att hitta luckan för att leta efter snigeln. Otroligt tråkig gameplay! Det var frustrerande och inte alls roligt, kontrollerna funkade inte alls som jag ville. I en senare patch så fixade de till det där med kameran dock, läste jag.

Medlem

Chairman Drek i första Ratchet & Clank!

Klarade aldrig av honom när man var ung, utan det blev på äldre dar när HD-samlingen släpptes till ps3.

Medlem

Rugal i King of Fighters 94 är den värsta jäkeln jag kan komma på just nu. Frustrerande fuskig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Releasehästryttare

Ingen som sagt chefen på jobbet än?

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men jag kan inte minnas att jag har dödat någon räligare boss än Malenia. Fy fan för hennes waterfowl dance när man har boomer-reflexer.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Devan:

Folk fuskar ju bara, så det är väl inget problem...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av ompalompa:

Deus Ex : Human revolution (tror jag), minns jag försökte köra 100% stealth / non-combat. Förmodligen på hög svårighetsgrad med... Sen när man mötte första bossen där man blev tvingad in i strid så blev man totalt överkörd om och om igen. Man hade ju varken spelar-erfarenhet av att strida eller några uppgraderingar som hjälpte. Jag minns inte detaljerna, men jag minns väl känslan av hur totalt frustrerande den bosstriden var...

Ja spelet var i princip omöjligt i början att klara om man körde stealth. De outsource:ade ju bossarna till någon annan och det är därför de var helt "off". Men de fixade ju sen till det så man kan klara bossarna med stealth-build. Första bossen fick tex då massa ventilationstrummor i rummet som man kan smyga runt i och skjuta honom i ryggen. Fortfarande svårt, men inte omöjligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sista bossen i Sekiru(Den riktiga). 3 faser där den ena är svårare än den andra för mig. Blev så förbannad att jag avinstallerade spelet. Har gjort ett nytt försök nu att köra igenom, är snart framme till denna idiot till boss igen..

Medlem
Skrivet av piddau:

Sista bossen i Sekiru(Den riktiga). 3 faser där den ena är svårare än den andra för mig. Blev så förbannad att jag avinstallerade spelet. Har gjort ett nytt försök nu att köra igenom, är snart framme till denna idiot till boss igen..

Världens bästa boss. Sanslöst väldesignad.

Svår? Ja. Frustrerande? Ja.

Belönande när man lärt sig och dominerar? JA.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Slutbossen i Quantum Break var hemsk för att det var så jäkla otydligt vad som hände hela tiden när det såg ut som att allt lyste rött och man instadog om man var på fel ställe. Som om det inte var nog med det så krashade det en 3-4 gånger för mig också (helt utan krasher resten av spelet), förstörde slutet av spelet rätt rejält för mig. Dessutom var bossmekaniken pisstråkig även när man till slut fattade vad fasen man skulle göra också.

Deus Ex : Human revolution har ju redan nämns men tåls att nämnas igen, hemskt att köra en stealth-karaktär (kanske till och med non-lethal) och sen tvingas in i en jäkla bossfight.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

När man inte fattade junction-systemet och hela spelet förlitat sig på Guardian Forces... Och maxlevlat karaktärerna på "fel" sätt utan att känna till level scalingen... Ja, då var Adel i Final Fantasy VIII snudd på omöjlig, lol.

Är sugen på att spela det, men det där lät jobbigt.

Skrivet av Siegfried:

Är sugen på att spela det, men det där lät jobbigt.

Det låter nog krångligare än det är, bara man inte missförstår stridssystemet som jag gjorde första gången jag spelade FF8. Tvärtom är FF8 ett av de roligaste och enklaste FF-spelen att breaka fullständigt, bara man vet vad man gör.

I korthet kan du samla på dig spells och binda dessa till olika attribut för att förstärka dem. Du ska alltså INTE använda dina spells som i typ alla andra jrpg, utan hamstra, hamstra hamstra. Olika spells är olika effektiva för olika attribut. Om man struntar i detta och använder "monster" i form av Guardian Forces istället så förblir karaktärerna svaga. Man bör inte heller levla karaktärerna alls, alt. power levla en i taget med bonusar vid level up som istället isf gör karaktärerna sinnessjukt OP.

FF8 är ett fantastiskt spel, testa det! Helt klart topp 5 FF för min del.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det låter nog krångligare än det är, bara man inte missförstår stridssystemet som jag gjorde första gången jag spelade FF8. Tvärtom är FF8 ett av de roligaste och enklaste FF-spelen att breaka fullständigt, bara man vet vad man gör.

I korthet kan du samla på dig spells och binda dessa till olika attribut för att förstärka dem. Du ska alltså INTE använda dina spells som i typ alla andra jrpg, utan hamstra, hamstra hamstra. Olika spells är olika effektiva för olika attribut. Om man struntar i detta och använder "monster" i form av Guardian Forces istället så förblir karaktärerna svaga. Man bör inte heller levla karaktärerna alls, alt. power levla en i taget med bonusar vid level up som istället isf gör karaktärerna sinnessjukt OP.

FF8 är ett fantastiskt spel, testa det! Helt klart topp 5 FF för min del.

Hamstra spells? Är det någon engångs spell? För i andra spel lär man sig det sen kan man använda dom hur mycket som helst?

Medlem

Vad som är mest frustrerande ligger helt i betraktarens ögon, men för någon som var nykommen till soulslikes i och med Elden Ring så var Margit en hopplös boss att ta sig an. Man har inte så där fasligt många timmar under bältet när man kliver in där för första gången. Då ska man bekanta sig med vilka summons som fungerar bäst och varför, hur bossars attackmönster fungerar, när det är läge att rulla respektive blocka, att våga sig på det här med posture break och allt vad det är. Jag hade mer problem med fler bossar i Elden Ring, men det var ett väldigt frustrerande trappsteg in i soulslikes. Någonstans där vid försök 18 så hamnar man lätt i tanken att man helt enkelt är för dålig för den här typen av spel.

KoP
Medlem
Skrivet av Ftmch:

Slutbossen i Quantum Break var hemsk för att det var så jäkla otydligt vad som hände hela tiden när det såg ut som att allt lyste rött och man instadog om man var på fel ställe. Som om det inte var nog med det så krashade det en 3-4 gånger för mig också (helt utan krasher resten av spelet), förstörde slutet av spelet rätt rejält för mig. Dessutom var bossmekaniken pisstråkig även när man till slut fattade vad fasen man skulle göra också.

Deus Ex : Human revolution har ju redan nämns men tåls att nämnas igen, hemskt att köra en stealth-karaktär (kanske till och med non-lethal) och sen tvingas in i en jäkla bossfight.

Ooh, Quantum Break ja. Ett annat spel man aldrig spelade klart pga extremt irriterande/svår slutboss. 😩

Skribent
Skrivet av Hanzo:

https://youtube.com/watch?v=vswEyqq7PuQ

Filmen får det att se lätt ut

.

Sista bossarna i Ninja Gaiden (NES). Det tog timmar att ha ihjäl dem. Det var inte förrän efter jag tog en nattmacka som jag fick ihjäl dem. Jag använde dessutom save states mellan bossarna.

Sett den här?

Ontopic: Måste vara någon av extrabossarna i Hollow Knight. Långt långt från att spöa alla dem. En annan boss jag hade sjukt svårt med förut var bossen i Air Castle i Phantasy Star IV på gamla hederliga Mega Drive.

Finns säkert flera, men svårt att komma på något just nu.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hamstra spells? Är det någon engångs spell? För i andra spel lär man sig det sen kan man använda dom hur mycket som helst?

Ja, i FF8 har man ett antal spells precis som items, inte en mana-kostnad som det traditionellt är.
Man samlar spells från speciella draw-locations, dessa spells kan man placera på valfria attribut för att förstärka dom.

https://www.youtube.com/watch?v=aPpXD6X825Y

Det är inte så avancerat som det först verkar, denna videon förklarar det bra tycker jag.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Sett den här?

https://m.youtube.com/watch?v=R12g8HbeHtc&pp=ygUbbmluamEgZ2Fp...

Ontopic: Måste vara någon av extrabossarna i Hollow Knight. Långt långt från att spöa alla dem. En annan boss jag hade sjukt svårt med förut var bossen i Air Castle i Phantasy Star IV på gamla hederliga Mega Drive.

Finns säkert flera, men svårt att komma på något just nu.

Inte sett denna, men får ta en titt sedan! Tackar

Jobbigt när filmen skriver ett "det här har aldrig hänt på 30 år-clickbait, utan att spoila vadå ens i beskrivningen!"


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Inte sett denna, men får ta en titt sedan! Tackar

Jobbigt när filmen skriver ett "det här har aldrig hänt på 30 år-clickbait, utan att spoila vadå ens i beskrivningen!"

Ja gör det.

Sjuk bedrift och Karl Jobst gör bra videos.

12
Skriv svar