Assassin's Creed Shadows släpps i november!

Medlem

Är mer hypad för ghost of tsushima releasen på pc idag
Har generellt svårt att ha några stora förhoppningar på ubisoft spel, dom är bland dom största slaktarna av bra franchises som varit personliga favoriter en gång i tiden. rainbow six, ghost recon, splinter cell typ.

Inte just assasins creed då, blev besviken redan av första spelet aldrig fått något sug efter det.
Men det känns som att alla deras spel numera följer typ exakt samma mök openworld gameloop.

Ang storyn och karaktärer i ac så är det inget av spelen som inkapslat mig, kunde inte bry mig mindre.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Oh, den såg faktiskt riktigt trevlig ut! Villhöver-nerven kittlar mig!

Reagerade på honom i trailern, tyckte det kändes märkligt med en svart person i Japansk setting men då det är en historisk person får en väl köpa att det inte bara är japaner en spelar som. Men å andra sidan: en svart person i Japan och flera spel bara måste ha med honom som om hela Japanska samurai-historiken kretsar kring honom och dessutom boosta upp hans roll och gör honom till mer än han faktiskt var. Känns mer som de utnyttjar honom än "tar kreativa friheter" för mig tyvärr. Men men. Får hoppas de har någonting faktiskt att säga om honom historiemässigt i storyn så det finns en bra anledning till att han är med åtminstone.

Detta! Nu är det som att de förminskar både japansk och afrikansk kultur genom att låtsas göra dem till något de inte var. Detsamma med kvinnan... man utgår från en gudom istället för att gå från historien. Gör man ett "historiskt" spel så är det mycket bättre att utgå från från den.

Nu blir allt fantasy och inget att bry sig om för någon som är historie intresserad. + att det göder bara äckliga rasister i deras tankegångar med att "stjäla" nationalklenoder så som samurajer faktiskt är i japan och ge dem till stackars afrikaner som bara varit slavar och inget annat tydligen...

Hade jag fått regissera så skulle yasuke varit en stark bakgrundskaraktär då han verkar ha varit verksam under tiden spelet äger rum. Nu är de bara lata och vill få in sin politiska agenda i spelet.

Testpilot
Skrivet av tarantino:

Finns det något bevis att det har funnits en svart samuraj ?

Japp, det är Yasuke man kommer att spela som i spelet: https://en.wikipedia.org/wiki/Yasuke

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Japp, det är Yasuke man kommer att spela som i spelet: https://en.wikipedia.org/wiki/Yasuke

Du menar nog, nix, inte japp.

Citat:

Yasuke (弥助 or 弥介) was a man, likely of African origin, who served as a servant and retainer to the Japanese daimyō Oda Nobunaga in 1581–1582, during the Sengoku period.[2]

Citat:

It is important to note that despite popular myth and modern depictions there are no historical writings nor evidence that Yasuke was ever granted the rank or title of samurai, he was never given a fief nor referred to as one in any writings. Most of our knowledge of his life comes from these messages written by missionaries and locals.[4][3]

Avstängd

Asså ni som klagar över att det är en svart person i spelet. Väx upp!

Var glada istället över att det fanns en svart samuraj i Japan, för annars hade vi aldrig fått ett samurajspel från Ubisoft.

Medlem
Skrivet av starlord21:

annars hade vi aldrig fått ett samurajspel från Ubisoft.

Haha, tack för stämningshöjaren! Skrattade irl. Chefen tittar konstigt på mig.

Medlem
Skrivet av Madridaren:

Detta! Nu är det som att de förminskar både japansk och afrikansk kultur genom att låtsas göra dem till något de inte var. Detsamma med kvinnan... man utgår från en gudom istället för att gå från historien. Gör man ett "historiskt" spel så är det mycket bättre att utgå från från den.

Nu blir allt fantasy och inget att bry sig om för någon som är historie intresserad. + att det göder bara äckliga rasister i deras tankegångar med att "stjäla" nationalklenoder så som samurajer faktiskt är i japan och ge dem till stackars afrikaner som bara varit slavar och inget annat tydligen...

Hade jag fått regissera så skulle yasuke varit en stark bakgrundskaraktär då han verkar ha varit verksam under tiden spelet äger rum. Nu är de bara lata och vill få in sin politiska agenda i spelet.

Mytologiska aspekter har alltid varit en del av AC-serien. Det har aldrig varit ett spel som ska vara 100% historiskt korrekt.

Medlem

Tyvärr lär det väl vara som Valhalla och total jäkla snarkfest.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Japp, det är Yasuke man kommer att spela som i spelet: https://en.wikipedia.org/wiki/Yasuke

Om samuraj va adliga hur kunde an afrikanos bli samuraj?

Testpilot
Skrivet av Alexraptor:

Du menar nog, nix, inte japp.

Ah läste lite slarvigt men en del skriver också samuraj. Verkar lite oklart. I spelet verkar det vara samuraj i alla fall.

Medlem
Skrivet av Thane:

Mytologiska aspekter har alltid varit en del av AC-serien. Det har aldrig varit ett spel som ska vara 100% historiskt korrekt.

Skrev jag inte heller utan att de utgår från "historien" som de säger själva vilket de inte gör utan freestajlar på tok för mycket mot mytologin och hörsägner. Detta har gjort att jag tycker spelen tappar intresse då jag är mer mot verkligheten.

Att flika in mysticism och dylikt så som de gjorde i dem första spelen (slutade spela efter ezio) är snyggt och behövligt tycker jag, då andligheten var starkare förr i tiden. Nu är det ju tvärtom vilket gör att autenciteten tappar helt o hållet.

Gör en ny ip som bygger en fantasyvärld istället för att piggybacka på en gammal serie där historia var ett av de främsta aspekterna. Det vill säga en afrikansk värld där man kan bygga på deras kultur och mysticism med anspelningar på samurajers stridsteknik eller liknande.

Medlem
Skrivet av starlord21:

Asså ni som klagar över att det är en svart person i spelet. Väx upp!

Var glada istället över att det fanns en svart samuraj i Japan, för annars hade vi aldrig fått ett samurajspel från Ubisoft.

Haha 👍🏾, Assasins Creed: Caroleans confirmed då det fanns afrikaner i sverige på 1700-talet

Medlem
Skrivet av Thane:

Mytologiska aspekter har alltid varit en del av AC-serien. Det har aldrig varit ett spel som ska vara 100% historiskt korrekt.

Medlem
Skrivet av starlord21:

Asså ni som klagar över att det är en svart person i spelet. Väx upp!

Var glada istället över att det fanns en svart samuraj i Japan, för annars hade vi aldrig fått ett samurajspel från Ubisoft.

Verkar ändå som att topics som detta är aktuellt och relevant för många. I en värld där sociala konflikter, klyftor, historieförfalskningar, ideologiska och extremistiska grupperingar växer är det inte konstigt att människor även i en grupp som denna vars favoritmedium används som propagerande och opinionsbildande verktyg blir upprörda och säger ifrån/emot. Det finns flera framgående och högt anförtroda kändisar i USA (både vita som svarta) som säger att rasismen är överspelad, den riktiga lösningen att utrota rasism är att SLUTA PRATA OM DET, alltså tvärtemot vad woke gör idag. Vad det innebär är bla att INTE ha en afrikansk protagonist i feudal Japan tv-spel.

För att klargöra, vi diskuterar inte rasism här utan diskussionen om rasism, vilket jag tycker är nödvändigt då jag finner woke idag som ren galenskap där individer och grupper i samhället har hijackat riktiga sociala orättvisor för deras egna agendor och psykiska ohälsa för att på olika sätt ursäkta deras infantila, ociviliserade och ofta sjuka beteenden.

P. S. Jag fattar sarkasmen men flera skriver såna där inlägg så mitt svar är till alla obildade tyckomater.

Väl mött.

Medlem
Skrivet av Constantine:

Verkar ändå som att topics som detta är aktuellt och relevant för många. I en värld där sociala konflikter, klyftor, historieförfalskningar, ideologiska och extremistiska grupperingar växer är det inte konstigt att människor även i en grupp som denna vars favoritmedium används som propagerande och opinionsbildande verktyg blir upprörda och säger ifrån/emot. Det finns flera framgående och högt anförtroda kändisar i USA (både vita som svarta) som säger att rasismen är överspelad, den riktiga lösningen att utrota rasism är att SLUTA PRATA OM DET, alltså tvärtemot vad woke gör idag. Vad det innebär är bla att INTE ha en afrikansk protagonist i feudal Japan tv-spel.

För att klargöra, vi diskuterar inte rasism här utan diskussionen om rasism, vilket jag tycker är nödvändigt då jag finner woke idag som ren galenskap där individer och grupper i samhället har hijackat riktiga sociala orättvisor för deras egna agendor och psykiska ohälsa för att på olika sätt ursäkta deras infantila, ociviliserade och ofta sjuka beteenden.

P. S. Jag fattar sarkasmen men flera skriver såna där inlägg så mitt svar är till alla obildade tyckomater.

Väl mött.

Mja vet inte ifall man inte ska prata om det som en lösning. Rasism finns dock inte i den skala eller åt bara ett håll. Det är dock inte alls accepterat idag (åtminstone ena hållet) som det ofta påstås, vilket är det stora problemet som jag ser.

Det blir ju sådana här diskussioner när PR-avdelningen vill skicka ut sitt godhetsknarkeri för att påskina så duktiga de är som "belyser" att afrikaner finns istället för att visa upp spelet och vad man kan se framemot. Nu splittrar de istället då det är en så tydlig gräns när det kommer till yta och inte innehåll.

Visst det skickas ut en punktlista på vad som "kan" förväntas komma i features. Dock verkar de inte vilja fokusera på det utan skapa split istället.

ZF
Medlem

Den historiska relevansen för karaktären etablerades 1980 snarare än 1580.

Appropriering av "cool asian shit" i amerikanska produktioner har har varit rätt uppenbart demografiskt målgruppsfokuserad sen dess liksom.

Och nej, det "franska kortet" är lika irrelevant som det svenska.

Skrivet av UtrotaEmbracer:

Avskyr trenden att man ska spela med småtjejer i huvudrollen.

Avatar checks out.

Men intressant hursomhelst att de inte kunde vara lite mer inkluderande med båda karaktärerna.

Skrivet av Thane:

Fanns det en japansk man i Mozambique när spelet utspelar sig så blir det nog inga speciellt intressanta reaktioner.

Troligare en kines. Men det är ju redan reaktioner på faktumet att de är där och har inflytande nu.

Men representation i spel hänger naturligtvis vare sig oå historisk eller nuvarande representation.

Det hänger på hur mycket spel vad du representerar förväntas köpa.

Medlem

Jäkla snack om svarta samurajer det blev 😂 Själv har jag precis förbokat Ultimate Edition nu kör vi 💪🔥

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jäkla snack om svarta samurajer det blev 😂 Själv har jag precis förbokat Ultimate Edition nu kör vi 💪🔥

Verkligen, trodde FZ var förskonat från sånt.
Jag köper nog men några månader efter release.

Medlem

Kommer att låta fel, men tycker inte att en svart person som var lite aktiv på den tiden är aktuell att köra i spelet. Vi har inte så jättemånga spel med japanska frontfigurer så tycker det vore bättre att satsa på det än att hitta en av dom få svarta som var aktiva där och då. Aldrig sett the last samurai själv, hela iden kändes fel.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Redaktör
Skrivet av YmerXE:

Kommer att låta fel, men tycker inte att en svart person som var lite aktiv på den tiden är aktuell att köra i spelet. Vi har inte så jättemånga spel med japanska frontfigurer så tycker det vore bättre att satsa på det än att hitta en av dom få svarta som var aktiva där och då. Aldrig sett the last samurai själv, hela iden kändes fel.

Låter inte alls fel tycker jag: du förklarar ju varför du tycker som du gör.


signatur
Medlem
Skrivet av tarantino:

Om samuraj va adliga hur kunde an afrikanos bli samuraj?

Det enkla svaret är att samurajer var inte per definition adliga. Adlighet kom från att vara släkt med kejsaren.

På 1500-talet var klasserna ganska flytande. En samuraj kunde bli bonde och en bonde kunde bli samuraj.
Den mest kända klassresan var Toyotomi Hideyoshi som var son till en fattig fotsoldat men slutade som envåldshärskare över Japan. Men eftersom han inte var av adlig släkt så kunde han inte bli Shogun utan fick nöja sig med titeln Taiko (ungefär kejserlig rådgivare).

Han var dessutom den som började hindra andra från att göra samma klassresa som han med bland annat regler om att bara Samurajer fick bära vapen. När sedan Tokugawa familjen tog makten i början av 1600-talet (tv serien Shogun behandlar detta) så fortsatte dom med att gradvis kodifiera och låsa ner klasserna. Och det gällde inte bara samuraj klassen utan alla klasser, var din far en hantverkare så var du en hantverkare och dina barn blir hantverkare.

Så ja på 1500-talet kunde en afrikan bli samuraj, sen om det faktiskt hände är mindre troligt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Verkligen, trodde FZ var förskonat från sånt.

Ny här?
FZ är ju nya 9gag.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Ny här?
FZ är ju nya 9gag.

Nåja, allt är relativt. Finns betydligt värre ställen med sämre klimat. Tack vare moderering.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Kommer att låta fel, men tycker inte att en svart person som var lite aktiv på den tiden är aktuell att köra i spelet. Vi har inte så jättemånga spel med japanska frontfigurer så tycker det vore bättre att satsa på det än att hitta en av dom få svarta som var aktiva där och då. Aldrig sett the last samurai själv, hela iden kändes fel.

Kan hålla med dig också, förutom det du säger om the last samurai, det anspelar inte på Tom Cruises karaktär, det är inte han som är den sista samurajen.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Det värsta med det hela. Det värsta. Det absolut värsta. Är att allt annat i spelet är helt historiskt korrekt. Det är bara den afrikanske samurajen som är fel. Ubisoft anställde 25 historiker med specialinriktning på Japan under den här tiden. Allt kollades. Allt. Men de lyckades alla missa det här. Och då var det för sent. Spelet var klart. Det fanns inte tid att fixa det.

Och än värre, 12 av historikerna begick Seppuku när det här uppdagades.

Det är så tragiskt.

/s

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Jäkla snack om svarta samurajer det blev 😂 Själv har jag precis förbokat Ultimate Edition nu kör vi 💪🔥

Alltså, spelet kommer ju antagligen fortfarande vara bra och flesta av oss kommer ju skaffa/spela det ändå, men det är ju ändå någonting en reagerar på. Och reaktionerna hade nog varit betydligt mildare om han varit en bakgrundskaraktär snarare än huvudrollsinnehavare som om hela Japans historia och kultur kretsade kring just den personen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

... som om hela Japans historia och kultur kretsade kring just den personen.

Haha, vad svamlar du om?
Det där är något du helt och hållet har fabricerat i huvudet snarare än något som framkom eller påstods i trailern.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Haha, vad svamlar du om?
Det där är något du helt och hållet har fabricerat i huvudet snarare än något som framkom eller påstods i trailern.

Överdrev lite ja, men bara för att det fanns en svart person i Japan på den tiden bara måste flera spel använda och överdriva hans roll som någon slags token.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Ge dig nu, ser att du har fått tillsäger förut om ditt kulturkrigande.

Nu skrek du förvisso om ”kulturellt folkmord”, utöver raljerandet om ”woke smörja” och hur Ubisoft nu är längst ner i ”sophögen av mök”.

Kan man inte begränsa sådant vackert formulerad poesi till Flashback och Gamereactor? Jag vet att jag inte är ensam om att ha flytt hit från GR just för att slippa sånt dravel och den otrevliga miljön sånt medför.

I det här landet har vi fått uppleva hur människor jagades och uteslöts på grund av att de yttrade helt legitima åsikter, konsekvenserna blev att vi idag har ett land som delvis blivit barbariserat av övergrepp, skjutningar, knivrån mot barn, kulturell och religiös extremism. Därför kommer jag fortsätta att försöka uttrycka helt legitim kritik och protest mot vansinnig utveckling i samhället, spelvärlden och världen, även kämpa mot censur av legitima åsikter.

Personer inom forumet bör acceptera en mångfald av åsikter så länge det inte är attack mot person, uppenbara kränkningar eller liknande. En kommentar någon på forumet inte gillar är bara att hoppa över. Spelvärlden skapar spel jag inte vill spela och politiserar spel, jag kommer kämpa mot den utvecklingen så långt det går och förväntar mig att andra accepterar rätten till åsiktsfrihet inom rimliga gränser.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du menar nog, nix, inte japp.

Han menar nog japp.

”Retainer” är inte ett ord som går att översätta direkt från japanska.

Japans version av engelskans ”retainers” är en typ av samuraj.

”Kashindan (家臣団) was an institution of the retainers (kashin) of the shogun or a daimyo in Japan that became a class of samurai.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Kashindan?wprov=sfti1#

Skriv svar