Vad gör ni nu?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Haha tänkte inte på det. För mig är nostalgi Arkiv X och Vita huset.

Nostalgi är ju en känsla, inte en hårt satt tidsgräns.

Jag kan vara nostalgisk över något som skedde för bara ett par år sedan, om det känns långt fjärran att jag någonsin får uppleva något liknande idag.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja? Vart går gränsen för vad som får vara nostalgi?

23,5 år. Ungefär

Medlem

Slängde upp en gammal burk med DVD läsare i så att jag kan rippa de sista serierna som annars aldrig skulle bli av. Optiskt media ska visst hålla i ~25 år, men känner ändå press att få över dem till hårddisk. Dessutom tror det blir svårt att hitta läsare om ~10 år.

Kommer att kännas lika pinsamt att fråga om någon säljer DVD läsare då som skivspelare nu...

Medlem

Brygger kaffe.

Skrivet av Ichinin:

Slängde upp en gammal burk med DVD läsare i så att jag kan rippa de sista serierna som annars aldrig skulle bli av. Optiskt media ska visst hålla i ~25 år, men känner ändå press att få över dem till hårddisk. Dessutom tror det blir svårt att hitta läsare om ~10 år.

Kommer att kännas lika pinsamt att fråga om någon säljer DVD läsare då som skivspelare nu...

Vad använder du för mjukvara när du rippar serier?

Frågar då jag har hela Babylon 5 på dvd, och inte har den blekaste om hur jag skulle föra över detta till hårddisk.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Brygger kaffe.

Vad använder du för mjukvara när du rippar serier?

Frågar då jag har hela Babylon 5 på dvd, och inte har den blekaste om hur jag skulle föra över detta till hårddisk.

MakeMKV, funkar rätt bra, jag litar inte 100% på kodarna så kör på en isolerad burk sen konverterar jag med FFMPEG från MKV till MP4.

Det som spelar mest roll är DVD/Blueray läsaren, vissa kan inte läsa vissa skivor: de kan spela upp dem, men inte läsa i raw format så YMMV (har prövat flera läsare). Programmet kan rätta många fel, men har du en usel spelare så funkar det inte så bra.

Har för övrigt också Babylon 5 kvar i min todo list. Ska bli skönt att bara kicka igång en playlist och plöja serien utan att försöka hitta USB läsaren och gå till hyllan och fippla med skivor.

Skrev också ett program som skapar playlists av videofiler (+random urval) i en katalog/subkatalog och kan konkatenera playlists. Kör ett script varje dag och får ut en "tv kanal" med mitt egna urval av bra saker.

Medlem

Spelar Dead Space Remake, herregud vad rädd jag är.
Atmosfären är så tung, känslan av att man inte är trygg någonstans får min händer att svettas till och med rymdskeppet Ishimura framstår som fientligt.
Jag kommer på mig skrika som en skolflicka åt mina egna fotsteg bara för att några sekunder senare när jag vänder mig möts av ett monster i mörkret som snabbt hugger av mitt huvud.

Medlem

Morrar åt CDPR för att de fuckat up Cyberpunk som inte ens startar längre efter senaste patchen...

Medlem

Jag är nära att köra en ragequit i Space Engineers nu när jag kört min tredje rover åt helvete.

He ä ba å' bygg ny!

Medlem

Chillar med lite musik och en kopp kaffe

Medlem

Promenerar genom staden och njuter av solen. Snart hemåt för att äta och klämma ett avsnitt eller två av Game of Thrones. Är snart klar med säsong 6.

Sen blir det antingen Bayonetta, Horizon Forbidden west eller Nier Automata. Förmodligen Nier.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot

Sitter här och spelar igenom Days Gone Spelet är väldigt ojämnt som Tomas skriver i sin recension, men med PC-versionen är mycket av det grafiska så mycket bättre, helst när det kommer till möjligheten att spela i högre bilder per sekund (fps).

Spelet lyckas även få mig att spänd när man hamnar i en situation där det är otroligt mycket "freakers" runtom en, exempelvis en stor hord.

Som sagt; mycket skavanker. Men det finns något här ändå som gör att jag kommer tillbaka till det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sitter här och spelar igenom Days Gone Spelet är väldigt ojämnt som Tomas skriver i sin recension, men med PC-versionen är mycket av det grafiska så mycket bättre, helst när det kommer till möjligheten att spela i högre bilder per sekund (fps).

Spelet lyckas även få mig att spänd när man hamnar i en situation där det är otroligt mycket "freakers" runtom en, exempelvis en stor hord.

Som sagt; mycket skavanker. Men det finns något här ändå som gör att jag kommer tillbaka till det.

Det börjar väldigt segt. Men blir bättre och bättre ju längre man spelar. Världen är grym, smygandet är spännande och striderna växer i takt med att man får tillgång till fler och bättre vapen. Ett mycket bra spel som många har missat tack vare usel prestanda vid release vilket ledde till rätt dåliga betyg och diverse sågningar. Det har fått en uppdatering till PS5 vilket gör det mycket behagligt att spela idag. Finns även "gratis" via PS Plus (fram till maj).

Alla borde ge det en chans.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Det börjar väldigt segt. Men blir bättre och bättre ju längre man spelar. Världen är grym, smygandet är spännande och striderna växer i takt med att man får tillgång till fler och bättre vapen. Ett mycket bra spel som många har missat tack vare usel prestanda vid release vilket ledde till rätt dåliga betyg och diverse sågningar. Det har fått en uppdatering till PS5 vilket gör det mycket behagligt att spela idag. Finns även "gratis" via PS Plus (fram till maj).

Alla borde ge det en chans.

Håller med! Spelet lyckas också göra resurssamlandet roligt på något sätt. Enda dryga är väl bensinen till hojjen, samt att man bara hittar bensindunkar överallt för att fylla på som förstör illusionen lite, men på något sätt så fungerar det ändå.

Som sagt, finns en del skavanker. Hade önskat att det kom en uppföljare förr eller senare med samma grund och att man bara fixar eventuella problem och lägger till fler aktiviteter att göra. Kanske även coop?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Håller med! Spelet lyckas också göra resurssamlandet roligt på något sätt. Enda dryga är väl bensinen till hojjen, samt att man bara hittar bensindunkar överallt för att fylla på som förstör illusionen lite, men på något sätt så fungerar det ändå.

Som sagt, finns en del skavanker. Hade önskat att det kom en uppföljare förr eller senare med samma grund och att man bara fixar eventuella problem och lägger till fler aktiviteter att göra. Kanske även coop?

Håller helt med angående samlandet av resurser och bensin. Hade velat ha möjlighet att slanga från övergivna bilar, alla kan inte vara tomma på bränsle liksom. Man skulle kunna ha en dunk fäst på hojjen som man kan fylla på.

Gillar också hur rått det kan vara ibland. Rippers är riktigt vidriga och brutala vilket gör det till en fröjd att ta dem av daga.

Vill gärna ha en uppföljare men det känns osannolikt tyvärr. Men hoppet lever, absolut. Och jag tror det hade kunnat bli väldigt bra om en sådan hade slipat bort att skarpa kanter.

Co-op kan kanske fungera, det är dock inget jag känner behövs. Gillar att leva mig in i denna typ av världar ensam, har svårt att njuta av atmosfär och stämning på "rätt" sätt när jag spelar med andra. Då är det bara fokus på gameplay typ.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Håller helt med angående samlandet av resurser och bensin. Hade velat ha möjlighet att slanga från övergivna bilar, alla kan inte vara tomma på bränsle liksom. Man skulle kunna ha en dunk fäst på hojjen som man kan fylla på.

Gillar också hur rått det kan vara ibland. Rippers är riktigt vidriga och brutala vilket gör det till en fröjd att ta dem av daga.

Vill gärna ha en uppföljare men det känns osannolikt tyvärr. Men hoppet lever, absolut. Och jag tror det hade kunnat bli väldigt bra om en sådan hade slipat bort att skarpa kanter.

Co-op kan kanske fungera, det är dock inget jag känner behövs. Gillar att leva mig in i denna typ av världar ensam, har svårt att njuta av atmosfär och stämning på "rätt" sätt när jag spelar med andra. Då är det bara fokus på gameplay typ.

Lustigt nog är spel lite kassa på den delen i stort. Resurssamlande blir så mycket roligare om du kan hitta resurserna på olika sätt. Ro åt sig bensin från en dunk, tank, bil, bensinstation. Bara där ser man till att det är variation nog så det inte känns fånigt att man BARA hitta bensindunkar.

Samma med ved. Låt oss bryta ned vapen, hugga ned träd, hitta plankor.

Näe coop är inte viktigt alls, men själv har jag en härlig vän som lever sig in i världen på samma sätt som mig, samt att vi kan sticka iväg och göra lite olika saker. Dying Light 2 är superkul då!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lustigt nog är spel lite kassa på den delen i stort. Resurssamlande blir så mycket roligare om du kan hitta resurserna på olika sätt. Ro åt sig bensin från en dunk, tank, bil, bensinstation. Bara där ser man till att det är variation nog så det inte känns fånigt att man BARA hitta bensindunkar.

Samma med ved. Låt oss bryta ned vapen, hugga ned träd, hitta plankor.

Näe coop är inte viktigt alls, men själv har jag en härlig vän som lever sig in i världen på samma sätt som mig, samt att vi kan sticka iväg och göra lite olika saker. Dying Light 2 är superkul då!

Man kan dock tanka hojjen på bensinstationer, om jag inte minns helt fel? Men hade gärna sett större variation precis som du skriver.

Och håller helt med om att möjligheten att bryta ner saker i dess komponenter borde finnas oftare i spel. Det känns logiskt och naturligt i en värld där man försöker att överleva med knappa marginaler.

Har du spelat Dysmantle?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Man kan dock tanka hojjen på bensinstationer, om jag inte minns helt fel? Men hade gärna sett större variation precis som du skriver.

Och håller helt med om att möjligheten att bryta ner saker i dess komponenter borde finnas oftare i spel. Det känns logiskt och naturligt i en värld där man försöker att överleva med knappa marginaler.

Har du spelat Dysmantle?

Det är fortfarande en bensindunk man använder. Grejen är att vid en bensinstation så finns det alltid en sådan dunk som står där, men du tar som inget från själva pumpen.

Dysmantle har jag inte testat! Ska kolla in.

Åter till topic; nu är det dags för en promenad och att lyssna på P3's dokumentär om Palme-utredningen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är fortfarande en bensindunk man använder. Grejen är att vid en bensinstation så finns det alltid en sådan dunk som står där, men du tar som inget från själva pumpen.

Dysmantle har jag inte testat! Ska kolla in.

Åter till topic; nu är det dags för en promenad och att lyssna på P3's dokumentär om Palme-utredningen

Då minns jag fel, hade för mig att man faktiskt använde pumpen på stationen. Spelade relativt nyligen FF15 så kanske blandar ihop minnena.

Ja, ge Dysmantle en chans. Spontant känns det som ett spel som skulle kunna falla dig på läppen.

Njut av promenaden!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Då minns jag fel, hade för mig att man faktiskt använde pumpen på stationen. Spelade relativt nyligen FF15 så kanske blandar ihop minnena.

Ja, ge Dysmantle en chans. Spontant känns det som ett spel som skulle kunna falla dig på läppen.

Njut av promenaden!

Näe det gjorde du inte. Testade nu på ett ställe där det inte fanns en dunk, och det gick! Så två sätt finns det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe det gjorde du inte. Testade nu på ett ställe där det inte fanns en dunk, och det gick! Så två sätt finns det

Härligt att veta att man inte är helt snurrig i knoppen

OT: spelar Vanquish, fick ett sånt jäkla sug efter spel från Platinum efter att ha kört om Bayonetta. Spelar egentligen Horizon och borde kanske lägga mer tid där, men det blir att jag kör det i stötar och där emellan något annat, något mindre i skala. Bayonetta är skitbra som ett sådant spel, Vanquish likaså. Har även remastern av Wonderful 101 installerad, har aldrig kört det förr så det ska bli kul och spännande att prova. Något av en vattendelare om jag förstått det rätt.

Drog också igång Nier Automata för någon dag sedan. Underbar stämning i det spelet. Men det är långt och jag vill leva mig in i det helt och hållet så tänkte ta det efter jag är klar med Horizon. När nu det blir...

Detta velande och hoppande, beslutsångest deluxe! 😅


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Härligt att veta att man inte är helt snurrig i knoppen

OT: spelar Vanquish, fick ett sånt jäkla sug efter spel från Platinum efter att ha kört om Bayonetta. Spelar egentligen Horizon och borde kanske lägga mer tid där, men det blir att jag kör det i stötar och där emellan något annat, något mindre i skala. Bayonetta är skitbra som ett sådant spel, Vanquish likaså. Har även remastern av Wonderful 101 installerad, har aldrig kört det förr så det ska bli kul och spännande att prova. Något av en vattendelare om jag förstått det rätt.

Drog också igång Nier Automata för någon dag sedan. Underbar stämning i det spelet. Men det är långt och jag vill leva mig in i det helt och hållet så tänkte ta det efter jag är klar med Horizon. När nu det blir...

Detta velande och hoppande, beslutsångest deluxe! 😅

Vanquish försökte jag spela flera gånger, men jag och kontrollerna ville inte gå på kramkalas om man säger så. Hoppas du har en bättre upplevelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vanquish försökte jag spela flera gånger, men jag och kontrollerna ville inte gå på kramkalas om man säger så. Hoppas du har en bättre upplevelse.

Hade inte Vanquish mer eller mindre samma kontroller som Gears of War, med några undantag? Smaken är ju som baken, men vill minnas att kontrollupplägget var klockrent. Det enda som störde mig var PS3-kontrollens kassa R2/L2-triggers, men de kunde ju paja vilket spel som helst.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vanquish försökte jag spela flera gånger, men jag och kontrollerna ville inte gå på kramkalas om man säger så. Hoppas du har en bättre upplevelse.

Kontrollerna funkar helt okej för mig, men kommer inte riktigt in i det. Slowmotion är grymt och det är häftig action och sådär. Men något får mig att tappa intresset varje gång jag sitter med det. Kan inte riktigt sätta fingret på det.

Min vana trogen så hoppade jag därför över till ett annat spel, och inget av dem jag redan har påbörjat. Utan The Wonderful 101 remastered. Jäkligt kul hittills, intensivt och med roliga karaktärer och story. Färgglatt och härligt. Blir att fortsätta med det istället så får jag ta upp Vanquish igen lite längre fram.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har just färdigställt en presentation som jag ska köra på fredag.

Ligger nu och tittar på Babylon 5 (bättre än vad jag kommer ihåg samt i 16:9), droppar också vatten i ögonen för att försöka behandla en ögoninfektion, är helt jäkla kletig i ögonen och det känns som om det är grus under ögonenlocken.

Medlem

Ligger och jäser framför Babylon 5 efter att ha tryckt i mig en rejäl pasta sallad. Presentationen (som var en test) av mina produkter gick bra, fick bra feedback. När paltkoman är över så ska jag köra runt i Kentucky och leta efter mer konserver (Zomboid).

Medlem

Dricker en Monster (trots att jag inte tål koffein så bra ) och jobbar. Längtar efter helg!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Moderator | Testpilot

Städar! Orkar inte göra det i helgen så gjort det nu


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ska strax ta en grogg och spela turnering i Rocket League. Typ fredagstradition efter jobbet

Medlem

Funderar på om middag ska lagas eller om det ska liras Tarkov istället


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Städat hela dagen, ligger och vilar lite nu.
Blir umgänge med släkten ikväll.

Skriv svar