I föregångaren räddade man jorden från undergång då ett megaföretag konstruerade en AI som spårade ur och ville bli härskare över Universum. Nu, trettiofem år senare byggs det första rymdskeppet som klarar av att färdas i ljusets hastighet. Fyra månader in på dess jungfruresa går något väldigt fel...

Story

Misslyckandet med SHODAN, stordatorn i första spelet, har funnits tydligt i människors minne sedan jorden varit en hårsmån från att sprängas i bitar. Hård kritik har riktats mot megaföretagens makt. Större insyn i deras verksamheter har tvingats fram genom att alla världens regeringar har bundits samman i UNN (Unified National Nominate). När UNN släpper nyheten om att de forskat fram en FTL-mekanism (Faster Than Light) så blir allmänhetens entusiasm så stor att unionen tvingas låta TriOptimum Corporation, det största megaföretaget och också det som skapade SHODAN, göra en prototyp.

Slår man två flugor ihop så förstår man direkt att TriOptimum inte är bästa vänner med UNN och jungfruresan med prototypskeppet Von Braun kantas av motsättningar mellan TriOptimum och UNN anställda. Datorsystemet på skeppet, XERXES, är också en AI skapad av TriOptimum och efter att ha varit buggigt redan från första stund under den hittils fyra månader långa testresan så (gissa vad?) tar systemet över.

Det är inte lätt att kort sammanfatta den invecklade story som detta spel bygger på. Ännu svårare är det att beskriva spelet därför att rollspelsdelen av detta 3D-action spel gör det så brett. Inget spel behöver bli det andra likt och det är upp till dig vad din karaktär skall bli bra på.

Skapa karaktär

Du är nykläckt soldat i UNN Marines, Navy eller OSA. Inriktningen väljer du själv i början. UNN Marines är stridsgrenen inom unionen. Som marine är du expert på vapen och stridsmoment. UNN Navy är maskinernas gren. Året är ju 2111 och det är inte kol eller dieselmotorer man utbildas i längre. En navy's främsta egenskap är sitt kunnande om hur maskiner fungerar och framförallt att kunna hacka sig in och styra dem. OSA är officiellt forskargrenen inom UNN men ryktena säger att den även fungerar som en hemlig specialstyrka. OSA forkar mycket kring psionics, en sorts övernaturliga krafter. Med dem kan du flytta föremål utan att ta i dem, få osynliga sköldar och på andra sätt stärka dina sinnen. Vad du än väljer för inriktning så kommer du att använda dig av litet av varje men du kan aldrig bli bäst på alla tre.

Efter valet av gren inom UNN och grundutbildningen där du lär dig litet av spelets grundläggande moment så följer fyra års fortsatt utbildning. För varje år får du välja en träningplats och det är ytterligare ett val av vilka färdigheter din karaktär skall vara bra på när spelet sätter igång. Denna träning är dock bara på papper och innehåller inga spelmoment.

Så skickas du tillslut till Von Braun för din tjänst ombord. Redan vid ankomsten får du beskedet om att saker har gått fel och du tänker säkert "no shit?!" när något brakar in genom fönstret det första som händer.

Närvarokänsla

Ombord på det sargade skeppet får man lite Half-Life känsla på en gång. Det är futuriskt, grått metallgolv, blinkande paneler, omkullvälta möbler och...zombies. Det här är som upplagt för överraskningsmoment och det finns gott om dem. Musiken är omväxlande kuslig och stressande och med inslag av skrik och alarmsignaler så blir känslan audiomässigt mycket bra. Då och då får man direktiv av Dr Delacroix, UNNs huvudperson ombord, via radio om hur man skall ta sig vidare.

Spelkänsla

Det här är likt Half-Life ett 3D-actionspel ämnat för singleplayer och därför är inte styrningen lika smidig som i många andra. Man känner sig lite trög och klumpig och framförallt väldigt långsam, fast man springer. Det blir bättre med tiden allt eftersom ens karaktär utvecklas. Det är dock inget man retar sig på eftersom man gärna går varsamt fram i denna miljö när man aldrig vet om nästa steg blir det sista. Rollspelsbiten är inbakad på ett smidigt sätt i spelet men i stressade situationer kan det bli lite pyssligt.

Just rollspelsdelen innebär att man blir bättre och bättre på saker och ting så även om man fuskar till sig det fetaste vapnet så kan man inte använda det förrän man är tillräckligt bra på att hantera vapen. Dessutom kan man inte bära med sig oändligt mycket prylar på samma gång. Här är de fem huvudområdena när det gäller ens karaktär:

Strength - Ju mer styrka, desto mer kan man bära med sig.
Endurance - Hur mycket stryk man tål.

Psionics - Hur bra ens psionic-krafter fungerar.
Agility - Hur fort man springer, mindre skada när man slår sig.
Cybernetic Affinity - Hur bra man är på tekniska skickligheter (skills).

Skills

Att förbättra sig i sina skills är hela tiden nödvändigt för att ta sig framåt. Då och då blir man tilldelad cyber modules som man använder för att öka sina skills vid vissa automater här och där på skeppet. Här är de tekniska:

Hacking - Hacka kodlås, kanoner, datorer med mera.
Repair - Laga vapen och andra trasiga prylar.
Modify - Bygg om vapen efter din egen smak.
Maintenance - Vapnen måste hållas i form, annars går de sönder.
Research - Undersök konstiga saker du hittar och lär dig mer om dem.

Fyra skills är till för vapen och strid:

Standard - Hur bra man hanterar standardvapen t ex pistol och gevär.
Energy - Samma sak för vapen som använder laser.
Heavy - Hantera fetare vapen som granatkastare etc.
Exotic - När man får exotic kan man använda mycket ovanliga vapen.

Dessutom finns det fem grenar av psi-krafter där man ökar i skicklighet.

Prylar och vapen

Alltså, det finns hur mycke saker som helst att plocka upp och använda i System Shock 2. Det gäller att hela tiden tänka på att man har rätt saker med sig för det man skall göra och samla allt annat på en plats man lätt hittar tillbaka till. Det går som sagt bara att ha med sig ett begränsat antal saker och vapen på samma gång. Inte är det lätt heller att veta vad sjutton man skall ha allt till. Vapnen är många och eftersom man kan göra upp till två modifieringar av varje så är kombinationerna fler ändå. T ex så kan man få ett vapen att skjuta långsammare men gå att ladda med fler skott och så har man ett till där det är omvänt.

Med ett litet tryck på TAB så får man upp själva rollspelsbiten där man samlar emails, anteckningar, har sina vapen, prylar, rustningar, psi-krafter, statistik...you name it. Gränssnittet är enkelt och inte alls så jobbigt som det kanske låter. Höger och vänster musknapp är det som behövs.

Multiplayer

System Shock 2 har inte multiplayer - från början. Dock kan man tanka hem en patch på www.sshock2.com som fixar ett par småbuggar och lägger till möjligheten att spela upp till fyra personer samtidigt. Dock bara i co-op (samarbete). Det är verkligen att rekommendera att spela några personer tillsammans. Alla poäng man blir tilldelad för att förbättra sina skills (cyber modules) får var och en lika mycket som i singleplayer men det blir inte fler vapen och prylar. Ett tips som gör det både roligare och lättare är därför att varje spelare riktar in sig på att bli riktigt bra på något område. En kan vara superhacker, en annan värsta Rambo och en tredje har sådana psi-krafter att Luke Skywalker blir avundsjuk. Så boka en helg med ett par kompisar och tokspela.

Till sist

System Shock 2 är en skön kontrast till de 3D-actionspel vi oftast ser. Det har en mycket mer utarbetad singleplayer än Half-Life och om man inte tycker rollspelsbiten och all hjärngymnastik som krävs låter avskräckande utan snarare intressant så är spelet starkt rekommenderat. Många timmars knep och knåp väntar.