Trots att Far Cry 3 fick riktigt höga betyg känns det som om Ubisoft lyssnat på just min kritik. Visst, deras dialogförfattare lider fortfarande av ett uppenbarligen svårbotat Tarantino-komplex men inte ens storskurken Pagan Min ges onödigt mycket utrymme. Överlag känns det som om man satt storyn i baksätet och låter spelaren styra över sin egen upplevelse - rakt in ett välförsvarat fort om man så önskar. Du är såklart tvungen att utföra ett gäng specifika uppdrag för att driva historien framåt, men när det finns så mycket annat att göra är du ordentligt sysselsatt tills du känner för det.

Jag känner mig manad att lattja runt, storma läger och upptäcka världen från en behändig liten enmanshelikopter. Varför inte inleda attacken med ett par molotovs för att sprida kaos, eller slänga ner ett gäng köttbitar som lockar in hungriga björnar bland intet ont anande soldater? Eller både och!

Han såg allt. Nu ska han bara rapportera det.

Kyrat är en lekstuga för uppfinnesrika. Världen känns betydligt mer levande och aktiv. Vilddjuren är farligare, och bli inte överraskad om en örn anfaller när du som bäst planerar hur du ska övervinna fästningen nedanför. Jag har tappat räkningen på hur många gånger noshörningar tacklat min bil av vägen, eller lagt sig i under eldstrider. Än så länge har jag inte lyckats fälla någon, men gud (Carmack?) ska veta att jag har försökt.

Stabilare

Med tanke på förra veckans debacle med #Assassin’s Creed: Unity känns det värt att nämna såväl prestanda som utseende. Jag har kört mestadels på Playstation 4 men har dessutom testat spelet på två datorer som båda når upp till minimumkraven - en med grafikkort från #AMD och en med ett #Nvidia-dito. Det är ett visuellt imponerande spel, speciellt med tanke på ytstorleken. Alla texturer är inte vackra på ett par centimeters avstånd, stenmaterial är särskilt grumliga, men då har du en mil att jogga från ena änden av världen till den andra.

Konsolversionen är stabil med sina 30 fps och till och med Totalbiscuit godkänner inställningsmöjligheterna på pc. Däremot kan vi, och andra vad vi har sett, ibland uppleva hack när vi rör oss snabbt. På våra riggar får vi på mediuminställningar mellan 40-60 fps vilket får anses vara acceptabelt då de inte är utrustade med den nuvarande generationens grafikchip. Vill man ta bort musaccelerationen helt får man pilla i en xml-fil - det menyvalet verkar i dagsläget inte göra mycket nytta.

Eftervärlden kom främst ihåg Far Cry 4 som spelet som avslöjade att De Niro och Scorsese gör Taxi Driver 2.

De båda spelen använder olika spelmotorer. Far Cry 4 drivs av en modifierad Dunia Engine, som ursprungligen utvecklades av tekniker på #Crytek, medan Unity kör vidare på Anvilnext som serien förlitat sig på sedan #Assassin’s Creed III. Vi har heller inte märkt av några förändringar i prestandan sedan spelet har släppts, trots att mycket av Kyrat går att uppleva tillsammans med en vän. Vi har dock inte haft möjlighet att gräva ner oss i coop-delarna ytterligare.

Många kommer hävda att Ubisoft återanvänt många spelmekaniker från det tredje spelet och att grundmallen är väldigt lik. De har dock skruvat åt majoriteten av de lösa skruvar som jag störde mig då. Jakten är mindre viktig men samtidigt förbättrad, storyn nöjer sig med att finnas där när du känner för det och de underliggande systemen interagerar med varandra på ett så pass bra sätt att jag kan ta tuktuk, åka i valfri riktning och alltid hitta något intressant att göra. Skyll inte på mig om det råkar innefatta tjockhudade noshörningar och eld.