#Alan Wake har gått guld och släpps i mitten av maj - exklusivt till Xbox 360. Oskari Hakkinen på #Remedy Entertainment har i en intervju med Joystiq kommenterat varför Alan Wake ursprungligen tillkännagavs som ett "free-roaming"-spel, med allt vad det innebär.

När vi tillkännagav Alan Wake, så tillkännagav vi det som ett spel med en öppen värld, och det var ett misstag. Vi skyr inte ens att säga det. Remedy är en ödmjuk samling människor och vi kan öppet säga att det var ett misstag. Det var en trend. "Open-world", "free-roaming" och "sandbox" var hur spel skulle vara. Vi försökte i ungefär sex månader med att få till takten hos en thriller i en öppen värld. När spelaren dyker upp vid en kärleksscen i en monstertruck när den istället ska dyka upp i en Cadillac så vet du att någonting är fel. Du vet att någonting inte fungerar som det ska.

De kände enligt Oskari att de behövde köra mer linjärt för att få spelarna att komma i stämning och för att få deras puls att explodera. Så nu vet du, du som funderat kring varför vilket återkommande diskuterats i nyheter om titeln. En stor mängd mer godis om såväl spelet i nutid som dåtid går att utröna ur intervjun. Check it out, som man hade kunnat säga i ett engelskspråkigt land.