Förväntningarna på Avowed från Obsidian är inte sådär jättehöga, och de beskriver själva spelet som ett fantasy-svar på The Outer Worlds snarare än något som ska jämföras med The Elder Scrolls. Den senaste titten på spelet fick vi för ett par veckor sedan, och var det något folk inte impades av så var det striderna.

De beskrevs som styltiga och med stela animationer, och nu har spelregissör Carrie Patel svarat lite på kritiken. Hon menar att sakerna de visar upp är från ett spel under utveckling och ofta flera veckor äldre än vad de jobbar på internt. Hon säger även att det är uppmuntrande att se fans påpeka brister som de redan jobbar på, såsom bättre feedback när man träffar fiender med en attack.

Större vapen – som vi inte fick se i demonstrationen – ska dessutom kännas betydligt långsammare och tyngre än till exempel enhandssvärd. Starkare attacker från fiender kommer i sin tur att ha större påverkan på spelaren än vad som visats och bland annat kunna knuffa en bakåt eller ner på marken.

Avowed släpps i höst på Xbox Series X/S och pc.