Trine-spelen är färgglada och sagolika berättelser där man i rollen som riddaren Pontius, bågskytten Zoya och magikern Amadeus ska ta sig genom plattformsbanor genom att lösa fysikbaserade pussel, undvika faror och slåss mot fiender. Nu är det dags för ytterligare en del, som går under namnet Trine 5: A Clockwork Conspiracy.

De första två spelen var i 2.5D – alltså sidoskrollande med en del djup – medan de i trean försökte sig på full 3D. Det gick inte riktigt hem bland spelarna och än i dag känns det som att spelet slutar mitt i handlingen, eftersom de aldrig riktigt färdigställde det. Det fjärde och nu det femte spelet kör istället vidare på 2.5D, och det sistnämnda ser ut att lägga till en del nyheter.

Dessa inkluderar bland annat ett nytt system för anpassning av pusselsvårighet baserat på hur många det är som spelar (1–4 i co-op), ett nytt stridssystem och ett system för att uppgradera hjältarnas förmågor via uppdrag. Man ska även kunna anpassa hjältarna med nya kläder.

Trine 5: A Clockwork Conspiracy släpps till Playstation 4/5, pc, Nintendo Switch, Xbox One och Xbox Series X/S i sommar.