6 juni 2023. Smaka på det datumet, för då släpps nämligen Diablo IV. Några som eventuellt känner en besk eftersmak är vissa i utvecklarteamet. The Washington Post har talat med en rad utvecklare, som valt att vara anonyma. Koncensus är att man inte kommer hinna till 6 juni, så länge det inte blir tal om crunch: "Betydande övertid". Sena kvällar och långa helger, kort sagt.

Internt ska man ha haft releasemålen 2021, december 2022 och april 2023. En anonym anställd säger att de är i en position då ledningen "inte vill försena spelet ytterligare". 6 juni ska hålla.

We all just have to go along and figure out how much we're willing to hurt ourselves to make sure the game gets released in a good enough state.

Intervjuerna har gjorts med femton nuvarande och före detta Blizzard-anställda. Man vädrar också missnöje över att utvecklingen har "misskötts grovt" under de senaste fem åren.

Man lyfter fram ett så kallat "våldtäktsmanus" (citat från en av de anställda), som vissa i teamet kände sig "tvingade" att vädja till ledningen för att förändra. "Hör inte hemma i Diablo", menar man. Manuset ska ha skrivits av Sebastian Stępień, tidigare creative director för The Witcher 3.

"Man inte kommer hinna till 6 juni, så länge det inte blir tal om crunch"

En talesperson för Blizzard säger, enligt Washington Post, att denna story prövades för några år sedan "under annat ledarskap". Man fann det olämpligt och valde att ta spelet i en annan riktning.

Det skulle vara del av en bakgrundshistoria, och inte "spelinnehåll".

Blizzard är en del av den jättelika Activision Blizzard-affären som är, och fortsätter vara, en het potatis i spelvärlden. Idag nåddes vi av beskedet att USA:s konkurrensmyndighet vill stoppa den.