Resident Evil 4 remaken är ett faktum och (nästan) alla är spända att få ta sig an Leon S. Kennedys skräckresa i den europeiska byn fylld av hemskheter. Originalet som anses vara en modern spelklassiker bytte serien kläder och blev mer actioninriktat istället för sina mer pusselinriktade föregångare. Spelet anses också vara ett av spelen som är orsaken till att QTE (quick time event), introduktionen av interaktiva filmklipp där spelaren var tvungen att göra olika knapptryckningar för att komma vidare. Detta blev sen sak som vi fått dras i alla möjliga former ända fram till idag. Enligt Yoshiaki Hirabayshi kommer inte remaken innehålla samma mängd av QTE. Han sa så här i en intervju med IGN.

I'd say there are "barely any" QTEs. Different people have different definitions of what a QTE is, so while I can't tell you that there aren't any at all, I can say that there aren't prompts to press buttons mid-cutscene.

However, there are times when you need to press a button based on a situation. The whole team has been working to properly fit what some would call QTEs into the actual game.

Resident Evil 4 remaken är tänkt att släppas den 24:e mars nästa år om utvecklingen fortsätter fortskrida som den ska.