Tidigare under månaden stod det klart att Overwatch 2 kommer att bli ett free-to-play-spel, till skillnad från föregångaren. Och alla vet nog vad det innebär: mikrotransaktioner. De är oundvikliga när det kommer till gratisspel, och Blizzard har visat att de inte alltid har fingertoppskänsla när det kommer till att balansera dem på ett vettigt sätt, vilket de bevisade med Diablo Immortal.

Men ett otyg kommer vi åtminstone att slippa i Overwatch 2, och det är lootlådor. Det försäkrade spelregissören Aaron Keller i en livestream under gårdagen. Spelet måste givetvis dra in pengar på något sätt, och det kommer att ske med en säsongsbiljett (season pass) såväl som en en butik där man kan köpa vad man vill, vilket de flesta nog håller med om är betydligt bättre än lådor med slumpmässigt innehåll.

Keller sa även att denna modell kommer möjliggöra för Blizzard att leverera nytt innehåll på ett mer frekvent och konsekvent sätt jämfört med det första spelet. Hur det hela ter sig i praktiken får vi veta den 4 oktober, då spelet släpps i early access.