I helgen rapporterade vi om att Business Insider fått nys om att Microsoft håller på att ta fram ett system för att kunna inkludera reklam i free to play-spel. Nu är Business Insider tillbaka, och den här gången är det med information om att ärkerivalen Sony håller på att ta fram en snarlik lösning.

I sin rapport (betalvägg) skriver de att de pratat med tre involverade personer som säger att Sony håller på att ta fram reklamprogrammet för att uppmuntra utvecklare att fortsätta släppa free to play-spel.

Satsningen väntas lanseras i slutet av året och kommer att låta utvecklare/utgivare inkludera reklam på ett sätt som får den att verka som en del av spelet, såsom på reklampelare och dylikt i spelvärlden. De verkar dock inte bli ett helt passivt fenomen, eftersom det även pratas om att belöna spelare som tittar på reklamen med saker som skins.

Enligt källorna har inte Sony bestämt sig för huruvida de kommer att ta en del av reklamintäkterna, och en av dem ska även ha uppgett att Sony överväger att sälja data om konsumentaktivitet på plattformen till utvecklare och utgivare. Å andra sidan säger en av dem även att Sony är väldigt strikta med vilka reklamföretag de samarbetar med och att information som e-post och namn inte får samlas in.

Allt detta är givetvis obekräftade uppgifter och ska således tas med en nypa salt.