I går kom beskedet att Sony köper Halo- och Destiny-utvecklaren Bungie för 3,6 miljarder dollar, cirka 33 miljarder kronor. Men trots affärens storlek har Playstation-tillverkaren inte shoppat färdigt.

"Vi ska absolut förvänta oss mer." säger vd:n Jim Ryan till Gamesindustry.biz efter att affären blev offentlig. Han säger att de inte är färdiga "på långa vägar" och "Vi har många fler drag kvar att göra."

Det låter som att vi har fler intressanta utvecklarköp att se fram emot, även om de inte når upp till Microsofts jätteköp av hela Activision Blizzard. De planerna blev officiella för bara två veckor sedan och om affären går igenom kostar den Microsoft svindlande 68 miljarder dollar, ca 630 miljarder kr. Bara några veckor tidigare blev en annan storaffär känd: Take-Two köper mobilspelsföretaget Zynga för 12,7 miljarder dollar, ca 115 miljarder kr.

Men Bungie-köpet är ingen panikhandling som svar på de båda storafärerna. Jim Ryan säger att Bungie-köpet var planerat flera månader innan konkurrentens affär blev känd.

These conversations have been a number of months in gestation, and certainly pre-date the activity that we have seen this year.

Redan när nyheten blev officiell i går kväll klargjorde båda parter att Bungie kommer fortsätta göra spel till flera plattformar, att de kommer fortsätta ungefär som i dag. De gör alltså inte som Microsoft, som efter Bethesda-köpet valt att släppa t.ex. Starfield enbart på de egna plattformarna (Xbox, pc). Så här säger Jim Ryan:

The first thing to say unequivocally is that Bungie will stay an independent, multiplatform studio and publisher. Pete [Parsons, CEO] and I have spoken about many things over recent months, and this was one of the first, and actually easiest and most straightforward, conclusions we reached together. Everybody wants the extremely large Destiny 2 community, whatever platform they're on, to be able to continue to enjoy their Destiny 2 experiences. And that approach will apply to future Bungie releases. That is unequivocal.

Av Bungie-affären att döma så väljer Sony en annan väg än Microsoft vad gäller spel från studior de själva äger. Inget är förstås skrivet i sten, men ett högintressant beslut inför framtiden för alla som inte råkar äga både Xbox- och Playstation-konsoler.