Dying Light 2 släpps äntligen den 4 februari och visade nyligen upp 15 färska minuter av gameplay. Storstaden vi ska få leka runt i ser verkligen inbjudande ut, och nu har Techland släppt systemkraven för pc.

Över lag är de varken uppseendeväckande snälla eller överdrivet höga, och för att mäkta med 60 fps i 1080p i "High" behöver man en i5 8600k/Ryzen 5 3600x och ett RTX 2060/RX Vega 56. Är man intresserad av ray tracing gäller det dock att ha ordentligt med GPU-kraft. Har man till exempel ett RTX 2070 får man nöja sig med ray tracing inställd på "Low", och dessutom i 1080p och 30 fps.

Den heliga graal inom pc-spelande är givetvis allt på ultra, ray tracing aktiverat, 4K-upplösning och 144+ fps, men det är oklart om det ens är möjligt i Dying Light 2 i dagsläget. Den högsta nivån systemkraven nämner är istället ray tracing på "High" i 1080p och 60 fps, för vilket man behöver ett RTX 3080.

Spelet ska dock även stöda AI-uppskalningstekniken DLSS (RTX-kort), och det framgår inte om dessa systemkrav är framtagna med det i åtanke. Vi får nästan utgå från att så inte är fallet och att vi kommer kunna klämma fram en del extra fps med hjälp av tekniken.

Är ray tracing-effekterna värda att offra upplösning och uppdateringsfrekvens för? Ta en titt på ray tracing-trailern vi fick för ett tag sedan och avgör själv.