Igår skrev vi om att Bonnie Ross från 343 Industries anser att de kanske var lite väl ambitiösa med att lägga till nyheter i Halo Infinite, och en ny rapport från Bloomberg (betalvägg) stärker detta. Jason Schreier och Dina Bass har grävt lite i det hela och hittat en hel del intressanta uppgifter.

Vi får bland annat veta att det dåliga mottagande som den första gameplay-trailern fick resulterade i att Microsoft motvilligt sköt upp spelet och kallade in Joseph Staten, chefsförfattare för de tre första spelen, för att få ordning på saker och ting. Han lyckades även övertyga Microsoft om att ge dem den tid de behövde, eftersom en trasig version av spelet bara hade gjort spelare besvikna.

Anställda som Bloomberg pratat med säger även att spelet till att börja med var menat att ha en gigantisk, helt öppen spelvärld. I den skulle spelaren kunna genomföra uppdrag i valfri ordning. Föråldrade verktyg för spelutveckling (ökända Faber), hög personalomsättning och interna grupper som konkurrerade med varandra satte dock käppar i hjulet.

Sommaren 2019 kapades runt två tredjedelar av det planerade spelet, i favör för något i mindre skala. I slutänden lyckades de dock knåpa ihop något som både fans och spelmedia verkligen gillar. Se till att läsa FZ:s recension och dela med dig av dina egna intryck.