Idag är det dags: Halo Infinite ska till slut släppas och många är ordentligt sugna på att uppleva nästa del av Master Chiefs berättelse. Recensionerna har börjat trilla in, och över lag är det finfina siffror, inklusive den fyra som FZ delade ut i vår recension.

Samtidigt har utvecklingen varit lång och till viss del problematisk, och i en intervju med Cnet säger Bonnie Ross, corporate vice president på 343 Industries, att de kanske var lite väl ambitiösa. Hon säger att den tekniska infrastrukturen tog betydligt längre tid att få på plats än de hade planerat, bland annat eftersom de var tvungna att komma underfund med implementeringen av free to play och samtidigt bygga en betydligt mer omfattande spelvärld än tidigare.

Och det fanns bitar som inte var klara när vi började med förproduktionen och till och med produktionen. Det var typ som att vi försökte flyga planet samtidigt som vi byggde planet.

[...]

Jag vill säga att jag är superstolt över var vi är. Och vi tog oss tiden att komma dit. Men om man kunde resa tillbaka i tiden finns det vissa beslut... Vi kanske inte skulle ha försökt göra så många nya saker på samma gång.

Baserat på recensionerna verkar dock resultatet ha blivit bra, även om vissa spelare är missnöjda över att behöva vänta på funktioner som co-op-kampanj och Forge-läget. Co-op får vi istället som tidigast i maj, medan Forge-läget dröjer något längre.