Halo Infinites multiplayer-beta släpptes som en blixt från klarblå himmel (med viss förvarning), och tycks verkligen ha gått hem hos spelarna. Hundratusentals spelare flockades till Steam för att slanga hem den, och därtill har vi Microsoft Store och Xbox-spelare.

Men betan har inte bara fått ros, utan även lite ris. Och risigast av allt är spelets Battle Pass, där man undan för undan låser upp nya prylar. Problemet är att 343 Industries valt att endast dela ut erfarenhetspoäng (XP) när man klarar specifika utmaningar, såsom att döda ett visst antal fiender med ett specifikt vapen.

Kutym brukar vara att man får XP när man vinner en match eller hamnar högt på poänglistan, men så är alltså inte fallet med Halo Infinites beta. Därtill anser många att det går på tok för långsamt att klättra på Battle Pass-stegen.

Fansen har därför klagat, och 343 försäkrar att de lyssnar. På Twitter tackar community director Brian Jarrard alla som deltagit i betan, och säger även att de tittar på folks framsteg med spelets Battle Pass och uppmanar dem att dela mer feedback. Med tanke på hur stor kritik systemet fått kan vi nog nästan vänta oss att det förändras på något sätt.