PS4 fick framgång på framgång med spel som God of War, Ghost of Tsushima, Horizon Zero Dawn och The Last of Us Part II. Högkvalitativa trippel-A-spel, men kanske inte direkt några experimentella risker. I en rapport där det påstods att Naughty Dog gör The Last of Us-remake och Bend inte får göra Days Gone 2 nämndes det att Playstation-studiorna börjat känna oro då Sony ska vara "besatta" av att göra blockbusters, och inte längre är intresserade av kreativa risker.

Nu kommer repliken. Playstation Studios-bossen Herman Hulst berättar i en intervju med Gamesindustry att de kommer fortsätta göra blockbusters – men även satsar på unika idéer.

Hulst menar att det är något de inte bara planer på, utan faktiskt praktiserar redan nu.

I think that the games that we make are as distinct and diverse as they can be. From Sackboy to Astro Bot to Dreams to these kind of games that you’re referring to, like The Last of Us Part II and Ghosts of Tsushima.

Satsningen fortsätter då de här spelen är både "själ och hjärta" för utvecklarna. I veckan stod det klart att PS5:an får nytt AAA-multiplayer-spel från nya studion Firewalk, som består av Bungie-veteraner. Det är kanske inte ett kreativt experiment (eller...?), men multiplayer-exklusiv AAA är åtminstone inget som varit typiskt Sony under PS4-eran. Hulst menar att studion är "modig".

Att ge sig i kast med nya speltyper och genrer bara för sakens skull är däremot inget man vill.

We tend to work with teams that do have something in common, which is that ambition that the Firewalk team has. But also the fact that Firewalk is a very strong, autonomous and, I would say, fiercely daring team... culturally, that's a really good match. So I seek those factors before I go into narrowing it down to genres or gameplay modes. It is more about the experience being differentiated and unique.