Kaos daemon-horder med anhang rör på sig, och de östliga länderna med Kislev och Cathay i spetsen förbereder sig på ännu en stor strid. I den tredje och sista delen i Total Wars storsäljande Warhammer-trilogi öppnas kartan upp bortom Imperiet och de östliga bergsskedjorna.

"Den mest varierade uppställningen enheter, monster och hjältar vi hittills sett"

Creative Assembly utlovar (något kaxigt) att del tre kommer att bjuda på den mest varierade uppställningen enheter, monster och hjältar vi hittills sett. Den nya kampanjen tar avstamp i att spelaren måste “rädda eller dra nytta av” en döende guds krafter, och varje ny fraktion ska göra en resa genom kaosländerna för att nå ett endgame som “kommer ett avgöra världens öde”.

Inte mycket att gå på där, men vi vet i alla fall vilka som kommer att sälla sig till de eviga, böljande striderna i Warhammers gamla värld.

Kislev, även kallat Isdrottningens rike, är ett stort område placerat nordöst om Karl Franz preussiska The Empire, på gränsen till de nordliga kaosvidderna. Riket är influerat av forna Ryssland med omgivningar. Det regeras av en tsar eller tsarissa, sportar uttryck från mängder av slaviska kulturer och är precis så bistert och kallt som man kan tänka sig. På Kislevs karga vidder och snöklädda bergslandskap för man ett evigt krig mot kaos-horderna. Vi kan förvänta oss mycket kavalleri då Kislevs invånare är som föda i sadeln.

"Kislev har funnits med som en liten fraktion sedan det första spelet"

Kislev har funnits med som en liten fraktion sedan det första spelet, men ska alltså nu få alltså den behandling det enligt communityn förtjänar. Det blir mycket intressant att se vilka trupper man får leka med – men björnkavalleriet och den kaxiga isdrottningen från trailern är ju troliga. Vi hoppas också på mängder av kossacker och hussarer med lustiga hattar och krokiga sablar.

Det östliga Cathay är enligt Warhammer-lore baserat på kinesiska myter, kultur och folktro. Drakens rike som det också kallas regeras av en gudomlig kejsare och dennes dynasti. De vidsträckta områdena stoltserar med städer byggda av jade, ormlika jättedrakar och mystiska tempel. Tänk er ett fantasyland som rejält tillspetsat ser ut som det Marco Polo besökte på 1200-talet så kommer ni nog ganska nära Games Workshops vision.

En intressant aspekt är att Cathay fram tills nu inte har funnits som annat än lore i Games Workshops digra bibliotek. Det är således ett helt nytt grepp att låta Creative Assembly hjälpa till att inkludera riket som en egen fraktion, och (antar vi) skapa nya enheter till kejsardömet. Om det görs för att rida vidare på succén med Three Kingdoms, som ju sålde riktigt bra i Kina, låter vi vara osagt. Att den officiella FAQ:n förutom engelska även finns på både enkel kinesiska och traditionell kinesiska är dock rätt talande.

Games Workshop själva släppte idag en video där de snuddar vid hur de designar Kislev och Cathay för just Total War: Warhammer 3.

Cathay för liksom Kislev ständiga strider mot de kaoshorder som rör sig över de enorma slätterna norr om kejsardömet, ungefär motsvarande Mongoliet och östra Ryssland med omnejd. Creative Assembly har valt att inkludera fyra kaosraser i Warhammer 3, som i tur och ordning hyllar demongudarna Khorne, Nurgle, Slaanesh och Tzeentch och också tar sina fraktionsnamn från dessa.

Mycket av försnacket kring Warhammer 3 har handlat om Chaos dwarfs och Ogre kingdoms. Dessa nämns inte i Creatve Assemblys pressmeddelande, men med tanke på att Ogre kingdoms på ett ungefär är beläget mellan Kislev och Cathay vore det konstigt om det inte dök upp. Och de mängder av dlc som pumpats ut till de föregående installationerna, tyder på att vi kanske får slanta upp för dessa förr eller senare.

"Utannonseringen lämnar initialt många frågetecken"

Warhammer 3-utannonseringen är såklart mycket efterlängtad, men den lämnar initialt många frågetecken. Utöver den förvisso stiliga cgi-trailern ovan har vi inte förärats några regelrätta screenshots vare sig från de taktiska eller de strategiska kartorna. Vi vet inte heller om något av alla de spelmässiga framsteg som gjordes i och med den halvhistoriska titeln Three Kingdoms kommer att implementeras i Warhammer-serien. Det blir också mycket intressant att se hur kartan har byggts för att passa ihop med de två tidigare. Kartorna i Warhammer 1 och 2 täcker ju tillsammans (rejält komprimerat såklart) större delen av världens västliga halva. CA säger att Warhammer 3-regionerna kommer att inkluderas i deras Mortal Empires-kampanj som ett dlc. Vi får alltså den kompletta kartan från alla tre spelen efter release.

Vidare är ju evighetsklagosången om bristfälligt belägrings-gameplay, strids-AI och bristen på djup diplomati i Warhammer såklart något som kommer att dyka upp igen. Vi ser fram emot att få djupdyka i alla dessa aspekter så snart vi får något spelbart i händerna.

Total War Warhammer 3 släpps någon gång under 2021, på Steam och Epic Games Store.