Den senaste veckans hetaste potatis har varit den om det grafiska i Halo Infinite, som kritiserats kraftigt på sina håll. Två tredjedelar av FZ-läsarna uttrycker en besvikelse, och nu uttalar sig 343 Industries i ett gemensamt meddelande – där de håller med i mångt och mycket om kritiken.
Man säger att ett uttalat mål – efter både community-feedback och lärdomar från Halo 4, 5 och Halo Wars 2 – att man strävade efter en klassisk look, som "definierade originaltrilogin". Detta innebär något "renare", men man understryker att detta inte är lika med färre detaljer.
Det är en estetik som 343i kommer hålla fast vid, men kritiken rymmer mer än så här.
Det som kanske diskuterats mest är spelets "visual fidelity", och 343i säger att de fått mycket negativ feedback kring platta objekt och karaktärer, en "plastig" känsla och "trist" ljussättning. 343i har läst allt detta (och även tagit del av memes) och är alltså på många plan rörande överens med spelarna. Även om demon var flera veckor gammal, erkänner 343i att de har jobb att göra.
We've read your comments, we've seen the homemade examples of retouched content, and yes we've heard the Digital Foundry assessments. In many ways we are in agreement here – we do have work to do to address some of these areas and raise the level of fidelity and overall presentation for the final game.
De räknade med en del av kritiken, medan annan var mer oväntad och ska ha lett till att teamet har nya "möjligheter och överväganden" att ta ställning till. Någon de tar "väldigt allvarligt" på. Det finns inga mer konkreta svar än så, men 343i lovar att jobba hårt för att möta förväntningarna.
Hela utdraget med det grafiska finns undertill, och ännu fler svar finns på Halo Waypoint.