Halo: Combat Evolved blev en systemsäljare när det lanserades med Xbox för närmare tjugo år sedan, och Xbox Game Studios hoppas förstås att Halo Infinite ska blir detsamma för Series X.

Liknelserna med Halo-originalet har dryftats sedan demonstrationen förra veckan, och även 343i ser de gemensamma nämnarna med Bungies klassiker. Chris Lee, studiochef, berättar för Wccftech att man kan liknade det vid att "rasera väggarna" i första Halo, och ge oss frihet.

Kampanjen ska vara studions "mest ambitiösa" och även om du smäller ihop de två studion gett oss i Halo 4 och 5 ska denna ändå vara "flera gånger större". Friheten ska löpa som en röd tråd.

It's this open, expansive experience for players, and it's several times larger than our last two campaigns put together. I think the way to think about it is this is Halo's take on open gameplay and what kind of providing the player with unprecedented levels of freedom can feel like.

Något som diskuterats flitigt under de senaste dagarna, inte minst i forumtråden under vår färska förhandstitt, är det grafiska. Åsikterna går isär, men löftet är i alla fall "fläckfria" 60 fps.