Epic har avslutat den månadslånga kampanjen "The Vault" där man varje vecka gav bort ett storspel, med självaste GTA V som största dragplåster. Kampanjen ledde till att det slogs en del besöksrekord, berättar nu Epics samarbetspartners.

Epic Games Store hade över 61 miljoner unika besökare medan kampanjen pågick, den 14 maj till 18 juni. Man satte också rekord i antal samtidiga användare (peak concurrent users), med 13 miljoner. Vi får inte veta hur de tidigare rekorden löd, så genomslaget för gratisspelen går inte att avgöra.

Steam hade omkring 95 miljoner aktiva användare per månad förra året, och som mest har tjänsten haft omkring 24,5 miljoner inloggade användare samtidigt. PUBG har rekordet i antal spelare samtidigt – 3,2 miljoner.

Med tanke på att Steam är etablerat sedan lång tid tillbaka och har ett massivt spelbibibliotek så imponerar Epic Game Stores snabba framväxt – tjänsten är bara 1,5 år gammal. Gratis lönar sig uppenbarligen, om inte i rena pengar så åtminstone i fråga om att locka till sig folk.