Insomniac Games släppte under gårdagen en trevlig video där Creative director Marcus Smith förklarar varför Playstation 5:s sjukt snabba SSD var nödvändig för att Ratchet & Clank: Rift Apart skulle bli verklighet, såväl som hur den nya DualSense-kontrollen förändrar upplevelsen.

I Ratchet & Clank: Rift Apart kommer vi att kunna färdas genom revor i verkligheten till andra dimensioner. Att kunna hoppa mellan helt olika spelvärldar utan laddningstider på detta sätt kräver enligt Smith riktigt snabb lagring, och därför skulle spelat inte ha varit möjligt på den nuvarande generationens konsoler.

Vidare har man även sett till att nyttja den förbättrade haptiska feedbacken i DualSense-kontrollen för att verkligen få vapnen att kännas kraftfulla, och dessutom ge dig information om hur de presterar – du kommer till exempel kunna avfyra endast ett skott från den dubbelpipiga hagelbrakaren genom att trycka ned avtryckaren halvvägs, och du kommer att känna skillnader i avtryckarens motstånd när du gör det.

Avslutningsvis talar Smith om Playstation 5:s 3D-ljudmotor Tempest, som han beskriver som "skillnaden mellan att lyssna på en TV och att gå ut i skogen".