Spelvärlden är fylld av "tänk om"-scenarion, då studior läggs ner, spel slopas och oförutsedda konsekvenser inträffar. Capcom Vancouver somnade in hösten 2018 och hade innan hädanfärden framför allt bjudit oss på en rad Dead Rising-titlar. Ambitionerna ska dock ha varit fler.

Detta enligt en Game History Secrets-video från Liam Robertson, som lägger tyngdpunkten på att Vancouver-studion jobbade på Dead Rising 5. Det skulle ta oss till Santa Katarina i Mexiko med Dead Rising 2-protagonisten Chuck Greene. Unreal Engine 4 gav teamet en del huvudvärk.

Man ska också ha funderat på att skifta till en mer seriös ton, inte olik den i The Last of Us. Capcom var av allt att döma innan imponerade då de alltså drog proppen ur studion 2018.

Robertson hävdar att studion pitchade fler idéer till moderföretaget, däribland en Dino Crisis-reboot. Senast vi sågs serien var 2003 men på senare år har det ryktats om en comeback, samtidigt som fansen har tagit remake-saken i egna händer. Robertson säger också att Vancouver-gänget pitchade nytt Onimusha, Mega Man, Ghosts 'n Goblins och "nya ip:n".

Men computer says no Capcom sa alltså nej. Åtminstone om vi ska tro Liam Robertson.