I en serie utvecklardagböcker kommer Naughty Dog ta oss genom den månad som leder fram till releasen av The Last of Us Part II den 19 juni. Den första, "Inside the gameplay", ser du ovan och den berör bland annat om det faktum att spelet är Naughty Dogs största någonsin.

Faktum är att det är så omfattande att Anthony Newman, co-director, finner det osannolikt att spelaren kommer uppleva all story och ta del av all gameplay under bara en genomspelning.

In this game we've gone so far in making the level design open that there are actually entire story moments, entire combat encounters, full scripted sequences that you may completely miss.

Newman menar att det finns en slags "magi" i att upptäcka saker, som många andra kanske inte ens kommer att se. Utöver ett mer öppet designtänk berör videon också alla hot som den postapokalyptiska kommer med, och de svåra beslut du kommer tvingas fatta under spelet.

The Last of Us Part II släpps alltså den 19 juni, men vägen till releasedatumet var skakig då en stor läcka, möjligen orsakad av hackare, avslöjade viktiga bitar i spelet. Här på FZ ägnar vi oss dock inte åt att spoila upplevelsen för andra, okej? Så bit dig i tungan även om du vet något.