Efter medelmåttiga betyg och mycket kritik avslöjade Bioware i februari, strax innan ettårsdagen, att de skulle återuppfinna Anthem på nytt. I Anthem 2.0 ska vi få "tydliga mål, motiverande utmaningar och progression med meningsfulla belöningar". Väntan kommer dock att bli lång.

När man gör så stora ingrepp i ett spel inser de flesta av oss att det nog tar en stund. I Bioware-bloggen bekräftar Christian Dailey, studio director detta. Teamets arbete är i sin linda och man har börjat "validera designhypoteser". Man är i det så kallade inkubationsstadiet, förklarar Dailey.

Essentially means we are going back and experimenting/prototyping to improve on the areas where we believe we fell short, and to leverage everything that you love currently about Anthem.

Sudda ut svagheter, trimma styrkorna, kort sagt. Huruvida Bioware lyckas eller ej får vi inte facit på imorgon. Dailey erkänner utan omsvep att det finns tuffa utmaningar att tackla, och att "det här kommer bli en längre process". Han lovar att teamet kommer vara öppna med sitt arbete.

Rådande världsläge gör förstås sitt till med att försvåra arbetet.