Marknadsföringen av PS4-exklusiva Ghost of Tsushima har varit, i AAA-mått mätt, sporadisk. En första trailer hösten 2017 följdes av en tjusig demonstration under E3 2018. Sedan tvingades vi vänta ända till vinterns Game Awards innan vi fick en ny trailer. Sucker Punch har inte heller varit särskilt synliga under PS4-eran, då Infamous Second Son och First Light båda är sex år gamla.

Nu har vi äntligen fått en rejäl gameplay-munsbit av spelet, i och med den 18 minuter långa presentationen från ikväll. I streamen fick vi som utlovat se hur man utforskar i spelet, där ön och de visuella ledtrådarna i landskapet är din guide snarare än en massa ikoner. Blinknade bloppar är så 2015. Nu är det rävar, vind och fåglar som gäller.

Vi fick lära även lära oss med om huvudpersonen Jin, samuraj och “spöke”, och hur han slåss. Dueller, stealth, precision, kombos och poser. Inga bullet sponges, varje slag räknas.

Jin kan bära (och ändra färgen på) olika rustningar, och de och andra föremål för med sig olika tekniker och krafter.

Även ett stiligt photo mode demonstrerades snabbt, med bland annat en videofunktion. Och ni, man kan köra hela spelet med ett grynigt, svart-vitt samurajfilms-filter. Med japanskt tal, såklart.

Spelet släpps 17 juli, till PS4.