I höstas, arton år efter cliffhangern i tvåan och efter flera förseningar, släpptes till sist Shenmue III. Yu Suzuki började (förstås) drömma om en fjärde del – men kommer drömmen gå i uppfyllelse? Embracer Group-vd:n Lars Wingefors konstaterade att Shenmue III var alltför "nischat" för att dra in stora pengar. Twisten? Suzuki har betydligt bredare ambitioner för ett eventuellt Shenmue IV.

Trean gjordes "för fansen", men Shenmue IV ska göras "för alla". Det berättar Suzuki-san för IGN Japan (via VGC). Om han får chansen att göra del fyra ("och det tror jag att jag får", säger han självsäkert) kommer han den här gången sikta på att göra ett spel som gör alla nöjda.

With Shenmue III, I really responded to the fans' voices, so I wasn't necessarily thinking about making any money. But since I'm running a company, I have to think about what can sell if I continue. I've been seriously talking about it over and over again.

Som exempel för vad som skulle kunna göra Shenmue IV mindre nischat lyfter Suzuki fram quest-markörer, bättre snabbresande, och ett interface som är lättare att förstå sig på. Och för att bättre förstå kritiken har kreatören undersökt vad Shenmue-nybörjare tyckte om Shenmue III.