Trots att Rockstar ofta tar väldigt god tid på sig med varje spel blev det tydligt för två år sedan, inför släppet av Red Dead Redemption 2, att arbetsmiljön för de cirka 2 000 anställda inte var särskilt bra. Det snackades om flera månader av kraftigt ökade arbetstimmar per vecka, sexuella trakasserier och mer, vilket fick studiochefen Jennifer Kolbe att lova bot och bättring. Något man i en artikel hos Kotaku också menar har skett.

Flera chefer har lämnat företaget, däribland Dan Houser som en gång grundade Rockstar och enligt anonyma källor till Kotaku hoppas man att detta ska leda till färre sista-minuten-ändringar på nästa spel. I samband med Red Dead Redemption 2 beskrev han själv hur han och hans grupp arbetade 100 timmar per vecka.

Nästa spel är bekräftat som en ny del i Grand Theft Auto-serien men dessa förändringar kommer också ha konsekvenser på hur man släpper det. Enligt artikeln är planen att göra ett "mindre" spel, fortfarande stort i Rockstar-mått men det ska utökas efter släppet snarare än att servera allt på ett bräde.

One plan that management has laid out for the next game, a new entry in the Grand Theft Auto series, is to start out with a moderately sized release (which, by Rockstar’s standards, would still be a large game) that is then expanded with regular updates over time, which may help mitigate stress and crunch.

De Rockstar-anställda som hört av sig till Kotaku menar att kulturen har förändrats men lämnar också en brasklapp; eftersom projektet fortfarande är i ett tidigt stadium är det svårt att veta hur slutetappen kommer att se ut.