Vi hör muttret i forumet, om att Valve tänkte fel när de gjorde Half-Life: Alyx exklusivt för virtual reality och att de borde gjort ett "vanligt" spel istället. Om du frågar Robin Walker på Valve är det dock bara en tidsfråga innan moddare har hittat lösningar för att lira denna prequel till Half-Life 2 utan ett headcrab-liknande tillbehör i ansiktet. Med tanke på att han startade sin karriär som just moddare, som en del i gänget som skapade Team Fortress till Quake, borde han ha en ganska bra uppfatting.

Yes, it’s going to happen. I’m fine with it, for the sake of the other members of the team I don’t want to say I encourage you to do it, but it’s going to happen.

I en intervju med Polygon förklarar Walker att han inte är särskilt orolig, ur hans perspektiv kommer en sådan mod bevisa varför Valve gjorde spelet VR-exklusivt. Att många saker de lagt in helt enkelt inte fungerar bra utan interaktionsmöjligheterna virtual reality ger. Han säger samtidigt att han gärna har fel och att det i sådana fall skulle ge honom en rejäl tankeställare.

I think people will then hopefully have an even greater understanding of why we decided to build the product in VR than they do now.