För ett par veckor sedan fick vi äntligen se Baldur's Gate 3 i rörelse, och medan många gillade vad som visades fanns det även viss skepsis hos några, som ansåg att det såg för mycket ut som Divinity-spelen. För att reda ut några av frågetecknen höll utvecklaren Larian Studios en AMA (Ask Me Anything) på Reddit för ett par dagar sedan, och vi fick en hel del intressant information.

Till att börja med försäkrade creative director Swen Vincke att klassiska karaktärer kommer dyka upp samt att spelet ska ha betydelsefulla kopplingar till BG1 och 2, "Annars hade vi inte kallat det för Baldur's Gate 3". Vidare kommer spelet som bekant innehålla Origin-karaktärer som är lite extra välutvecklade rent story-mässigt, men Larian säger att även custom-karaktärer kommer ha fullt röstskådespel i dialoger och dylikt.

Och på tal om karaktärer kommer samtliga klasser från spelarhandboken för D&D:s femte utgåva att finnas tillgängliga, vilket borde inkludera:

  • Barbarian

  • Bard

  • Cleric

  • Druid

  • Fighter

  • Monk

  • Paladin

  • Ranger

  • Rogue

  • Sorcerer

  • Warlock

  • Wizard

Varje klass har även flera underklasser som gör att man kan specialisera sig ytterligare. För att skapa sin karaktärs utseende verkar man ha valt ett lite enklare system som inte använder sig av reglage man kan detaljstyra, utan istället förbestämda typer av ansikten som kan modifieras med olika frisyrer, hudfärger etc.

Personer som gillar att axla rollen som Game Master får dessvärre lägga band på sig, för Larian säger att även om Game Master-läget är logiskt att inkludera, är de helt fokuserade på att utveckla själva spelet i dagsläget. Avslutningsvis bekräftade de att BG3 inte kommer att ha en öppen spelvärld, utan istället väldigt stora regioner som man färdas mellan.

En vänlig Reddit-användare har samlat alla frågor och svar i detta inlägg, så ta en titt (tack, @Fulci!). Spana även in vad Calle och Jocke tyckte om det BG3-gameplay som visades upp.