Om The Last of Us: Part II hade utvecklats av ett mer erfaret team skulle det ha släppts för ett år sedan. Den beska kommentaren avslutar en lång serie tweets som utmålar Naughty Dogs om ännu ett företag som tvingar sina anställda till "crunch", massor av övertid för att spelen ska bli färdiga i tid. Avsändare är Jonathan Cooper, tidigare animatör hos studion och med spel som Uncharted 4 och just The Last of Us 2 på meritlistan.
Cooper säger att studion har massor av talang, men anklagar sin förra arbetsgivare för dåliga arbetsförhållanden, bland annat med massiv "crunch" (personalen åläggs att jobba övertid för att nå olika deadlines), vilket ska ha medfört att massor av erfaret folk lämnat Naughty Dog. Det ska i sin tur ha inneburit att företaget saknar erfarenhet på vissa områden, vilket bidragit till att The Last of Us 2 ännu inte är färdigt. Cooper menar att studion visserligen har talang, men att framgångarna till stor del beror på Sonys finansiella muskler.
Ultimately, ND's linear games have a formula and they focus-test the shit out of them. While talented, their success is due in large part to Sony's deep pockets funding delays rather than skill alone. A more senior team would have shipped TLOU2 a year ago.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 12, 2020
Han ska själv inte ha drabbats av crunch, men han beskriver hur arbetskamrater efter en period i höstas tvingades vila upp sig i flera veckor. En ska ha hamnat på sjukhus på grund av utmattning.
For the demo shown last September, the gameplay animators crunched more than I've ever seen and required weeks of recovery afterwards. One good friend of mine was hospitalised at that time due to overwork. He still had over half a year to go. There have been others since.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 12, 2020
Naughty Dog beskrivs som en studio som förlorat många av sina talanger på grund av dålig organisation och det merarbete det medför. Cooper hävdar att studion har så dåligt rykte i Los Angeles-trakten (de håller till i Santa Monica, strax intill LA) att det var omöjligt att få tag på erfarna spelanimatörer.
Cooper säger att han slutade för att han vill jobba hos branschens bästa, och att det inte längre är Naughty Dog.
While super-talented, they lacked the technical/design knowhow to assemble scenes. Similarly, the design team ballooned with juniors to make up for the attrition of key roles. Every aspect of finishing this game took much longer due to the lack of game experience on the team.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 12, 2020
Även i en omfångsrik Kotaku-artikel ges samma bild av tuffa arbetsförhållanden hos Naughty Dog. Ett antal anonyma anställda kallar situationen ohållbar.
Det är okänt om Naughty Dog besvarat Coopers anklagelser. Så tills de eventuellt gör det, ta uppgifterna som en persons åsikt. Det kan vara sant, det kan också vara falskt, och det kan vara en blandning av båda dem och massa andra saker.
The Last of Us: Part II ska släppas den 29 maj. PS4-exklusivt, men pc-rykten förekommer.