Det lät lite för olikt Valve att bjuda på TRE gameplay-filmer från Half-Life: Alyx så vi blev inte så förvånade över att det fanns en fjärde, nio minuter lång gameplay-sekvens hos IGN. Den börjar några minuter innan händelserna i det första officiella klippet och känns spontant mindre "nu rör vi oss sakta för att göra en snygg film". Mer hur det skulle se ut när man själv lirar det.

I klippet får vi höra mer av dialogen med Russel, som tycks leda en igenom den första tiden i spelet. Vi ser också fler exempel på 3D-pussel och hur den där maskinen du stoppar i vapnet fungerar. Du märkte säkert att Alyx kunde plocka upp små puckar, vilket visade sig vara resin (eller gjutplast som det kallas på svenska) som sedan kan användas för att modifiera din pickadoll och möjligen andra vapen i spelet.

Vid ett tillfälle tar spelaren fram menyn och visar de olika sätten spelet hanterar rörelse och dessa alternativ har du att välja mellan med en stigande risk av obehag för känsliga.

  • Blink - teleportering dit du pekar (visas med gula skor). Skärmen släcks ner under transporten.

  • Shift - teleportering fast med en linjär rörelse till destinationen.

  • Continous - du rör dig åt det håll du tittar

  • Continous hand - du rör dig åt det håll handen är riktad