Om du unnat dig en PUBG-runda på sistone för att, exempelvis, testa nya team deathmatch är risken stor att din upplevelse haltat. Streamers har till och med lämnat spelet (via VG247) i ren frustration. PUBG Corporation är förstås medvetna om problemen och i ett nytt inlägg på Steam berättar de vad de gör åt fps-hackandet, prestandaproblem och servertrubbel.

Först och främst är förklaringen på serverhuvudvärken DDoS-attacker. I november var attackerna "värre än vi någonsin upplevt" och under februari har anfallen trappats upp ytterligare. Man har jobbat internt men också med externa lösningar. Dessvärre har dessa lett till så kallad "packet loss" för en del spelare, men nu har arbetet burit frukt och attackerna minskat med 85 procent.

Men som sagt har PUBG fler problem än serverrelaterade. Prestandabekymren med fps-tapp och krascher har ökat sedan januariuppdateringen och man arbetar på att hitta och lösa problemen. Kruxet är dock att problemen drabbar viss hårdvara och vissa situationer, så teamet har en del att göra. De uppmanar oss att kontakta supporten, och tackar spelarna som redan gjort detta.

Slutligen ber man spelarna om ursäkt men lovar transparents både nu och framöver.

We understand there are many other high-priority issues impacting gameplay. One of our primary goals this year is to be more transparent with what we're working on, so we wanted to get this letter out to you to address some of the more notable issues we've faced recently.

Rest assured, we’ll continue to work on the unresolved issues and will do our best to be more open with details on these subjects moving forward.