Efter det stora avtäckandet på Blizzcon förra året har det av naturliga skäl varit ganska tyst kring Diablo IV men under natten publicerade utvecklarna ett långt blogginlägg. Där kommenterar de feedback de fick efter mässan på bland annat gränssnitt men snackar också om planerna för coop.

Först och främst snackar de om kritiken kring inventory-systemet och de slår fast att de inte tänker återinföra varierande storlekar för olika föremål, detta för att slippa massa onödigt pusslande för att saker får plats. Däremot har de tittat på ikonerna och den övergripande designen och gjort den lite mer mörk och murrig. Kulörta färger är som vi vet Diablo-spelarnas värsta fiende.

Centrerad actionbar för pc-spelare!

Man har också utvärderat actionbar-placeringen som vid annonseringen flyttat till en vänsterställd position som enligt UI-designern Angela Del Priore skulle göra de centrala delarna av skärmen renare. Konsolversionerna kommer även fortsättningsvis att köra vänsterställt men pc-spelare kommer kunna välja en centrerad position.
I det väldigt matiga blogginlägget snackar man också om coop-upplevelsen där den stora nyheten just nu är spelet inte pausas så fort en spelare öppnar till exempel karaktärs- eller inventory-skärmen.

En av de mest intressanta punkterna är när Candace Thomas, senior encounter designer, skriver om deras filosofi kring monstrena i spelet, där man både tänker väldigt mycket nytt men också behåller mekaniker som gillas av spelarna.

Every monster has been reimagined, but in a darker, more gritty art style. We have lovingly handcrafted every creature you’ll encounter from the ground up: that includes demons, NPCs, Act Bosses, and even the skittering critters you can crush underfoot. Though we still pay tribute to some hallmark gameplay—such as Fallen Shamans resurrecting other Fallen—we have completely reimagined things in other places.

En del av detta arbete är att tydligare dela in fiender i olika familjer och denna gång får vi en liten inblick i kannibalfamiljen.

Läs hela inlägget här.