Bioware har länge låtit oss leka med vår moraliska kompass, inte minst i Mass Effect vars Paragon och Renegade är klassiska. Kort sagt handlar det om att välja dialoger och handlingar som är goda (Paragon) eller onda (Renegade). Bioware har fyllt spelen med olika innehåll beroende på om du är en hedersknyffel eller ett svin – men kanske skulle de inte gjort sig besväret?

Före detta Bioware-medarbetaren John Ebenger avslöjar att "omkring" 92 procent av Mass Effect-spelarna valde den ljusa sidan, och han hymlar inte med att detta är en besvikelse.

Historien förtäljer dock inte om Biowares forne cinematic designer menar ett specifikt Mass Effet-spel eller hela serien. Sju år gammal statistik från Mass Effect 3 (via Kotaku) avslöjade att hela en tredjedel valde Renegade-vägen. Så förändrades moralsystemen också under seriens gång.

Ebenger erkänner villigt att de gjorde om systemet i trean, då de tidigare spelen uppmanade spelarna att välja antingen den ljusa eller mörka sidan, och därefter hålla fast vid den. Inte ens detta gjorde dock att det blev 50–50. En del pekar på svårigheten med att hålla fast vid ondskan, då den dödar en del av glädjen. Klart är att det är en diskussion som aldrig tycks ta slut.

Ebenger säger att det är svårt att hitta ett spel där hälften väljer si, hälften väljer så. Kanske ligger hemligheten i beslut som handlar om gråzoner snarare än svart eller vitt?