I den senaste utvecklardagboken för Microsoft Flight Simulator berättar Asobo Studios lead game designer Sven Mestas lite mer om de flygplatser som spelet kommer inkludera. Och det rör sig om en hel del, närmare bestämt samtliga flygplatser i världen. Av dessa har 37 000 i någon utsträckning fixats till för hand av utvecklingsteamet, vilket görs genom att markera ut landningsbanor, taxningsbanor, parkeringsplatser och annat, varpå man använder en algoritm för att automatiskt placera ut skyltar, banmarkeringar och annat.

Vissa flygplatser har dock fått extra mycket polering, och det rör sig om de 80 mest spelade och vältrafikerade. Av dessa har man sedan valt ut en exklusiv skara som utrustats med unika byggnader för att verkligen spegla sina verkliga motparter. Man lägger även krut på att göra flygplatserna så levande som möjligt, med fordon som faktiskt har förare(!), markpersonal som stressar runt och ett flertal nya tjänster och funktioner som gör rollspelandet på asfalten ännu djupare. Även AI-styrda flygplan kan beställa marktjänster innan avresa, varpå de taxar och lyfter.