Arbetet med Star Citizen rullar vidare i stadig takt, och CIG släpper numera en ny pre-alpha-version varje kvartal. Den senaste, version 3.8, lyfte i slutet av december, och med denna som utgångspunkt har Digital Foundry gjort en djupdykning i tekniken bakom spelets enorma skala: att mer eller mindre sömlöst gå från blomstrande ängar till gigantiska gasplaneter.

Detta ska åstadkommas med en teknik man kallar object container streaming, som förenklat går ut på att olika objekt, till exempel en planet, månar, skepp, rymdstationer... – grupperas, och sedan laddas i bakgrunden när det behövs. Den har funnits med ett tag men ändrats i version 3.8.

Annat som gås igenom är planeternas vädersystem, och att de skapas både genom procedurell genererering (typ slumpas fram utifrån ett antal regler, som i No Man's Sky) och manuellt kreativt arbete.

Version 3.9 av Star Citizen ska lanseras innan mars är slut. Den kommer bjuda på nya månar, ett fängelse med nya uppdrag, ett par skepp med mera.

Star Citizen saknar releasedatum. Kampanjsyskonet Squadron 42 är tänkt att nå publik beta under tredje kvartalet i år, mellan augusti-oktober. Inte heller det har ett releasedatum, men det kommer alltså släppas före Star Citizen.