En ny jobbannons hos Valve skvallrar om att speljätten söker efter en psykolog. Det handlar inte om emotionella ärr efter Epic-konkurrensen eller Artifact-fiaskot, utan den här psykologen ska gagna Valves spelutveckling och "samtliga aspekter av Valves områden". I annonsen läser vi:

We believe that all game designers are, in a sense, experimental psychologists. That is why we’re looking for an experimental psychologist with superior research skills to apply knowledge and methodologies from psychology to game design and all aspects of Valve’s operations.

Valve hoppas detta i längden ska leda till "ännu mer uppslukande spelupplevelser för framtida Valvetitlar" och svaren på "hur och varför folk gör som de gör". Vidare ska psykologen lägga sig i alla områden för att förbättra upplevelserna för konsumenter, partners och anställda.

Man söker också efter att anställda en ekonom och statistiker ("Något vi har hos Valve är data. Väldigt mycket data"). Kolla in Valves jobbsajt för att läsa mer om vad som krävs.

Detta är inte första gången Valve jobbar med psykologer. Under GDC 2019 klev Mike Ambinder, principal experimental psychologist, upp på scenen och talade om en möjlig framtid för spelande.