Det har länge snackats om att Microsoft ska testa en ny taktik när de till nästa julhandel släpper nästa konsolgeneration, med kodnamnet Project Scarlett. En kraftfull konsol som internt kallas "Anaconda" som ser ut att matcha uppgifterna i Playstation 5 samt en klenare maskin ("Lockhart") som ett billigare alternativ . Uppgifter till Windows Central, som de själva menar är pålitliga men inte officiella, styrker detta och ger oss också information om själva hårdvaran.

Anaconda ska enligt källorna sikta på 12 teraflops medan Lockhart på 4 och då kanske ni tänker "Xbox One X har ju 6 teraflops!" men det blir lite att jämföra äpplen mot päron. Med uppgraderad arkitektur och andra typer av internminne och lagring blir en direkt jämförelse väldigt vansklig.

Konsol

Xbox One X

Xbox "Lockhart"

Xbox "Anaconda"

Beräkningskapacitet

6 TFLOPS

4 TFLOPS

12 TFLOPS

Processorarkitektur

AMD Jaguar

AMD Zen 2

AMD Zen 2

Grafikarkitektur

AMD Sea Islands
(GCN 2.0)

AMD Navi
(Radeon DNA)

AMD Navi
(Radeon DNA)

Primärminne

12 GB GDDR5

Okänd mängd GDDR6

16 GB GDDR6

Med ett uttalat fokus på bakåtkompatibilitet med Xbox One (och utvalda Xbox 360 titlar) och Xbox One X-släppet mitt i generationen, känns det uppenbart att nästa skifte kommer vara betydligt mjukare. Xbox-spelare kommer att kunna köpa en ny konsol och fortsätta att lira samma titlar de gjort senaste åren, samtidigt som det släpps nya titlar som såklart är exklusiva Project Scarlett. Att Lockhart erbjuder ett billigare alternativ kontra den mer kraftfulla Anaconda tyder också på att att Microsofts satsning på streaming genom Project Xcloud, samt tjänster såsom Game Pass, kommer att ha en betydande roll framöver.