Blizzard har en minst sagt skakig period bakom sig, och är i behov av en dos positiv uppmärksamhet. Inför årets Blizzcon var det därför väntat att företagets medicin mot den negativa publiciteten skulle stavas Diablo IV, och det visar sig också stämma.

Diablo III blev knappast unisont hyllat när det släpptes. Utöver snedsteg med spelets auktionshus hade Blizzard valt en grafisk stil som var alldeles för färgstark och lättsam, något som fans av seriens första två delar inte var helt förtjusta i.

Fans som uppskattade seriens två första inlägg med en mörkare presentation var helt enkelt inte helt sålda på den färgstarka tolkningen, och som svar på detta återgår Blizzard till en mörkare och mer gotisk stil med Diablo IV.

Spelvärlden fylls därför med allehanda otrevliga ting, som deprimerande träskmarker och grottor inredda med tillräckliga mängder kött- och blodgardiner för att hålla vilket slakteri som helst igång för all framtid.

Spelvärlden är också stor, mycket stor, flera gånger större än någon annan del i serien. Världen är så pass stor att spelaren behöver navigera med hjälp av kreatur, eller mounts som de populärt kallas, varav hästar är ett alternativ. Spelaren kan ändra kreaturen för att bättre passa olika situationer.

Om du exempelvis hamnat i luven med en ilsken trollkarl eller trollkvinna kan du välja att utrusta hästen med starkare rustning för att överleva attacker medan du flyr, eller kan du välja att utrusta hästen med förmågor som får den att fly snabbare.

De karaktärsklasser som avslöjas ikväll innefattar bland annat den gamla trotjänaren Barbar, trollkvinnan Sorceress, samt Druid-klassen som kan tillkalla väder och vid utöver möjligheten att förvandla sig till djur som björnar och vargar.

Barbaren i Diablo IV får möjligheten att nyttja fyra olika vapen. Druiden har förändrats och använder nu inte längre eldmagi, vilken istället bytts ut mot vind- och blixtmagier som ligger närmare naturen.

Blizzard har även jobbat en hel del på animationerna när druiden förvandlas från mänsklig till bestialisk form. Detta så att spelaren inte ska behöva invänta slutförandet av en tidigare animation innan de djuriska aggressionerna kan släppas lös.

Sorceress eldmagi uppges också spela en kanske något oväntad roll i spelets grottor. Hennes eld belyser de annars väldigt mörka tunnlarna, vilket gör att klassen tillför gruppen något mer än bara dess förmåga i strid. Sorceress kan också bättre kontrollera slagfältet med hjälp av bland annat is- och eldväggar.

Blizzard har justerat balansen mellan vapen- och item-sets. Sets spelar nu inte lika stor roll som de gjorde i Diablo III, och ett större fokus placeras nu istället på legendariska vapen. Sets används fortfarande, men har bara tonats ner något.

Handlingen i Diablo IV utspelar sig efter händelserna i Diablo III-expansionen Reaper of Souls. Lilith återvänder, och i mytologin som utgör Diablos värld representerar hon ondskan i mänskligheten. Hon är också Mephistos dotter, vilket talar för ganska bistra tider framöver.

Flera av miljöerna som utgör spelvärlden ska enligt Blizzard vara stöpta i en stil och atmosfär som för tankarna till det första Diablo. Känslan man vill förmedla med handlingen ska föra tankarna till Diablo II i det att spelaren och mänskligheten står inför en ondska som redan försatt världen i kaos.

Kampanjen är icke-linjär, och är en delad öppen värld med fem olika distinkta regioner. Där finns riktiga dagscykler, med hundratals dungeons att utforska och hundratals legendariska vapen att hitta. Grottor i Diablo IV är precis som tidigare slumpvis genererade.

På olika platser i världen finns byar och bosättningar som agerar sociala hubbar. Här kan spelare idka handel och lära känna andra spelare som du sedan kan bege dig ut på äventyr med. Blizzard lovar dock att kampanjen kan spelas igenom helt solo om man så önskar. Det finns också PvP-områden för de spelare som hellre mördar än handlar.

Diablo IV släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One. Mer information om spelet ska presenteras "inom kort".