Stadia – Googles kommande tjänst för strömning av spel – kommer bjuda på en rad olika högprofilerade titlar, inklusive Cyberpunk 2077, Baldur's Gate III och Football Manager 2020. Men man snappar inte bara upp spel från tredje parter, utan planerar även att utveckla egna för att locka folk till tjänsten. Man rekryterade till exempel Assassins Creed-veteranen Jade Raymond för att leda studion Stadia Games and Entertainment, och i en intervju med Gamesindustry.biz uppger Raymond att Google har planer på att starta fler interna studior.

Detta ska enligt henne leda till att man släpper Stadia-exklusiva spel varje år. Hon betonar dock vikten av att det ska handla om spel som inte skulle kunna skapas på någon annan plattform.

Jag anser att förstapartsspel ska vara spel som inte är möjliga på någon annan plattform. Det är vad som verkligen är spännande enligt mig och anledningen till att vi expanderar våra förstaparts-team. Det finns mycket som möjliggörs av att vara hemmahörande i molnet som du helt enkelt inte kommer kunna se på andra plattformar, och jag anser att det är förstapartens jobb att verkligen visa upp det och låta folk föreställa sig vad dessa saker är.

Hon pekar på ett helt fysiksimulerat spel som spelutvecklingens heliga graal, och säger att Stadia är den plattform där man äntligen kommer kunna leverera vissa av dessa upplevelser.