Att upprepade gånger lämna multiplayer-matcher i Gears 5 i förtid kan straffa sig hårt. The Coalition införde nyligen hårdare regler mot sådant beteende, och efter det har spelare fått straff som känns – nästan två års avstängning. Det skriver VG247.com.

En person som stängts av i 640 dagar hävdar på Reddit att den inte fått någon varning innan. Men Microsofts kommunikationschef för spelet, Dana Sissons, kontrade med att personen quittat 18 av 21 spelade escalation-matcher de senaste dagarna.

Men The Coalition har sedan lyft de hårda avstängningarna från drabbade spelare, fast med en tydlig varning om att de bara är ett felsteg från att stängas av igen.

Händelsen har lett till debatt kring rimligheten med så hårda straff. Det tas upp exempel på att spelet matchar olika skickliga spelare mot varandra, och att man utan möjlighet att quitta tvingas spela upp till en halvtimme mer eller mindre chanslös mot övermäktigt motstånd.

Vilka metoder vill du se för att hålla folk kvar i multiplayer-matcher? Är straff rätt väg att gå, eller är belöningar, rankningssystem eller något annat bättre? Eller en kombination av flera saker?