Att kunna pensionera sin gamla spelkonsol när det är dags att köpa nytt men ändå ha snabb tillgång till sin samling är något många önskar sig när det börjar snackas om nya generationer av hårdvara. Att bakåtkompatibilitet nämndes redan i den första artikeln om Playstation 5 var därför glädjande men nu verkar det som Sony börjat bli lite nervösa på den fronten.

I en intervju med den japanska speltidningen Famitsu säger en representant från Sony att de fortfarande arbetar på Playstation 4-stödet och att de kanske inte når 100 % bakåtkompatibilitet. SweClockers, duktiga på det där med data, förklarar vilka skillnader mellan hårdvaran i Playstation 4 och 5 som gör att vissa spel kan krångla.

Majoriteten av instruktionerna och funktionerna i Jaguar-arkitekturen och GCN 2.0 stöds i Zen 2 respektive RDNA, men några få skillnader kan vara det som gör att Sony inte kan utlova garanterad fullständig bakåtkompatibilitet. AMD har avlägsnat och lagt till instruktioner under åren mellan Jaguar och Zen 2, och GCN 2.0 är utformad efter en annan beräkningsmodell. Detta kan sammantaget ställa till med bekymmer i speltitlar som hårdkodats mot dessa skillnader.

Så där hör ni. Det är inte alltid så enkelt med data.