I helgen uttryckte Hearthstone-spelaren och Hongkong-bon Chung ”Blitzchung” Ng Wai sitt stöd för demokratiprotesterna i Hongkong. I en intervju sa han, iförd gasmask, "Befria Hong Kong, vår tids revolution!"

Tilltaget ogillades av Blizzard, som dels portade honom från deltagande i pro-turneringen i ett år, dels håller inne på 10 000 dollar i prispengar. Som grund för beslutet hänvisade man till en ganska allmänt hållen regel om att spelarna inte får agera förolämpande eller på ett sätt som skadar Blizzard.

Men Blizzards agerande har rört upp känslor, och i tisdags gick ett antal anställda vid företagets kontor i Irvine, Kalifornien ut i vild strejk till stöd för spelaren och i protest mot företagets agerande, det skriver The Daily Beast. Två anställda uppger för siten att 10 till 30 medarbetare deltog under dagen, och att de samlades kring den ikoniska Orc-statyn. Företagets ledord – "Every voice matters" och "Think globally" – står skrivna intill statyn, men dessa ska enligt bilder och uppgifter från flera håll ha ha tejpats över.

Blizzard har inte svarat på The Daily Beasts artikel.

Beslutet att porta spelaren och de efterföljande protesterna sätter fingret på ett moraliskt jättedilemma för såväl Blizzard som andra västerländska spelföretag som vill verka i Kina. Å ena sidan är landet en kommunistisk diktatur, med hårda regler kring vad som är tillåtet och inte. Som exempel förbjöds spelkonsoler till stor del år 2000, och först 2014 lättades förbudet. Dock drabbades inte pc-spel i samma utsträckning, med följden att datorspelande är stort i landet.

Å andra sidan har det bidragit till att göra Kina till en jättemarknad för pc-spel, och Blizzard är som bekant en betydande aktör på pc-spelsmarknaden (de gör inte bara mobilspel). Dilemmat för Blizzard, Steam och andra som vill agera i Kina, är att balansera mellan å ena sidan att tjäna pengar där, å andra sidan att leva upp till västerländska värderingar.

Blizzards beslut att stänga av "Blitzchung" må ligga helt i linje med företagets riktlinjer och regler för spelet, men har också gett dem stora mängder kritik och riskerar att skava på deras anseende. Att kinesiska spelgiganten Tencent äger 5 procent av Activision Blizzards aktier komplicerar saken ytterligare för företagets PR-avdelning.

Den stora utmaningen framöver är vad Blizzard (och andra som agerar i Kina) kan göra för att hålla både västerländska spelare och kinesiska beslutsfattare nöjda. Går det ens?