Debatten kring mikrotransaktioner har de senaste veckorna tagit ny fart, bland annat efter årets släpp av Fifa och att fler länder börjat införa mer restriktiva lagar. Det senaste spelet att kritiseras av såväl spelare som statsapparat är det 18 år gamla Runescape. När den brittiska kommittén för "Digital, Culture, Media and Sport" publicerade sin rapport kring "Immersive and addictive technologies" är onlinerollspelet en av titlarna som nämns, tillsammans med bland annat Epic, EA och King.

I rapporten läser vi bland annat om hur en person spenderat 50 000 brittiska pund på Runescape, motsvarande drygt 600 000 kr, och nu har betydande skulder. När kommittén samtalar med Jagex om deras mikrotransaktioner avslöjar de att en tredjedel av deras omsättning på 1,13 miljarder kronor år 2018 kom från tio procent av spelarna som köper saker i Runescape.

Representanter från Jagex menar att de har satt ett tak på hur mycket folk kan spendera i spelet motsvarande 60 000 kr i månaden och att bara en person slagit i det under de senaste 12 månaderna.

På samma sätt har Epic, som också nämns i rapporten, begränsat transaktionerna från enskilda spelare till ungefär 2000 kr om dagen. Svenska King förklarar att de tidigare skickat ut mail till personer som spenderade cirka 2500 kr i veckan men enligt dem var responsen från spelarna oftast "jag skulle inte spendera pengarna om jag inte hade dem", varför King ansåg att sådana grepp var för påträngande och slutade.

Rapportens slutsats är att spel med lootlådor inte bör säljas till barn och om du kan köpa lootlådor för pengar ska de likställas med gambling. Man rekommenderar därför regeringen att ta beslut om att lootlådor ska inkluderas i landets gambling-lagar och om man inte gör det ska en rapport framställas om varför.

We recommend that loot boxes that contain the element of chance should not be sold to children playing games, and instead in-game credits should be earned through rewards won through playing the games. In the absence of research which proves that no harm is being done by exposing children to gambling through the purchasing of loot boxes then we believe the precautionary principle should apply and they are not permitted in games played by children until the evidence proves otherwise.

Man konstaterar också att mekanikerna som ofta används i mikrotransaktioner, där lootlådor är en av dem, ligger till betydande grund för spelföretagens omsättning och att de skor sig på folk med gambling-problem. Därför rekommenderar de att PEGI att märka sådana spel tydligt med gambling-ikoner samt lämplig åldersgräns.

Loot box mechanics are integral to major games companies’ revenues and evidence that they facilitate profiting from problem gamblers should be of serious concern to the industry.

Även den svenska regeringen har de senaste åren uppmärksammat mikrotransaktioner och för en tid sedan fick Konsumentverket i uppdrag att kartlägga lootlådor, en rapport som skulle vara klar 1 oktober. Vi har kontaktat socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi för mer information kring detta.