MMO-veteraner minns säkert Ultima Online från slutet av det glada 90-talet, och en av dess frontfigurer var chefsdesignern Raph Koster. Efter att ha jobbat på bland annat Star Wars Galaxies, EverQuest 2 och diverse Sony-projekt har han nu skapat en egen utvecklingsstudio vid namn Playable Worlds. Deras första projekt är ett "sandlåde-MMO" som ska inkludera crafting, byggande och utforskning.

I en intervju med Venturebeat uppger Koster att man har $2,7 miljoner i inledande finansiering (motsvarande 26,5 miljoner kronor) och att hans team består av framstående utvecklare med åratal av kollektiv erfarenhet från Disney, Marvel och Sony Online Entertainment.

Om du tittar på många av de populäraste spelen där ute och sätten folk spelar dem på, vare sig det är PvP eller att bygga som i Minecraft; vissa personer spelar för att socialisera och så vidare. Det finns massor av beprövade funktioner där ute som vi vet att målgruppen gillar, och många av dem föddes ur sandlåde-MMO:s. Så vi ska föra samman dessa beprövade, roliga funktioner som vi vet att folk gillar i en och samma värld.

Utöver det vet vi inte så mycket om spelet, utöver att det kommer vara ett helt nytt varumärke.