Ända sedan i mitten av förra året har den svenska utvecklaren Dennis Gustafsson teasat nyfikna med ett projekt där förstörelse står i centrum och nu är han äntligen redo att avslöja spelets namn - Teardown. Den voxelbaserade grafikmotorn, särskilt utvecklad av Gustafsson för just detta projekt, gör det möjligt för spelaren att ha sönder precis allt och låta fysikmotorn hantera kvarlevorna av byggnader och annan bråte.

Målet på varje bana är att samla på sig en handfull objekt, i vilken ordning du vill. Varje omgång inleds med en fas där du är helt fri att undersöka omgivningarna, göra alla möjliga korrigerar av husväggar och andra hinder. För när du plockar upp det första objektet startar en 60 sekunder lång nedräkning under vilken du måste hinna ta de andra prylarna och ta dig till den markerade flyktplatsen. I trailern berättar Gustafsson att inte ens han själv har en optimal plan i åtanke när han bygger miljöerna utan litar på spelarnas kreativitet och förmåga att förstöra saker.

Teardown ska släppas någon gång under nästa år men vill du få små uppdateringar och arbetet med titeln rekommenderar vi att ni följer Gustafsson på Twitter, där han ibland också länkar till djupdykningar i olika delar av utvecklingen på sin blogg. Spelet finns nu också på Steam om du vill hålla koll på det där.

Den allra första glimten av förstörelsen

Gustafsson snackar om hårdvarukraven